Yahoo forsøger endnu engang at få Microsoft til at rokke sig i kampen om internetselskabet.
Denne gang forsøger Yahoo at få softwaregigantens overtagelsestilbud i vejret ved at lancere en ny, ambitiøs plan for vækst i internetselskabet.
Yahoo fastholder således forventningerne for første kvartal i år og for hele 2008, som blev præsenteret for bestyrelsen i december måned sidste år før Microsoft offentliggjorde sit 224 milliarder kroner store bud.
Selskabet præsenterer således forventningerne over for en række af dets investorer i denne uge, skriver Reuters.
Op i skyerne
Samtidig har Yahoo annonceret, at selskabet i 2010 vil fordoble dets operating cash flow, der har betydning for selskabets evne til at betale sin kortfristede gæld, fra nuværende ni milliarder kroner til 17,5 milliader kroner.
Derudover forventer selskabet at øge omsætningen fra forventede 27 milliarder kroner i år til godt 42 milliarder kroner i 2010.
Kursen på en Yahoo-aktie steg med næsten syv procent efter offentliggørelsen af vækstplanen.
"Yahoo er klar til accelereret finansiel vækst – vi har et stærkt forbrugerbrand, et stort globalt publikum og en højt profitabel forretningsmodel," siger medstifter og direktør Jerry Yang, Yahoo, i en investormeddelelse.
Analytiker Martin Pyykkonen fra Global Crown Capital mener til gengæld, at Yahoo præsenterer den nye vækstplan for at vise, at selskabet ikke er ved at falde fra hinanden.
"Selskabet kommer med generelle, 'pie in the sky'-kommentarer, der er, om end ikke umulige, men i alt fald synes ret aggressive," siger Martin Pyykkonen.
Vækst i video og søgninger
Væksten skal hovedsagelig komme fra onlinedisplay- og videoreklamer, som skal vokse med omkring ni milliarder kroner.
Derudover forventer selskabet at øge omsætningen på søgeområdet med syv milliarder over en tre-årig periode.
To områder, som Microsoft øjeblikkelig ville kunne drage fordel af i tilfælde af et opkøb, skriver selskabet i investormeddelelsen.
Microsoft har ikke kommenteret på Yahoo's vækstplan.