Artikel top billede

Der må være grænser for lederens ytringsfrihed

Klumme: Er der grænser for ytringsfrihed? Og er retten den samme for alle? I hvert fald bør ledere tænke sig ekstra grundigt om, inden de ytrer sig.

Der gælder for alle, uanset job, samme ytringsfrihed juridisk set.

I virkelighedens verden er den imidlertid forskellig, fordi love ikke er det eneste, der begrænser menneskers omgang.

Også traditioner og normer for almindelig hensyntagen og ordentlighed er afgørende.

Lederens ytringsfrihed er interessant, fordi forholdet mellem leder og medarbejder er en magtrelation.

Primær magthaver

Lederen er den primære magthaver og medarbejderen er underordnet (men ikke magtesløs).

Medarbejderen kan vælge at forlade jobbet, men det er også den eneste sanktionsmulighed i forhold til at tvinge sin vilje igennem. Som leder kan man omvendt få sin vilje, hvis man vil. Det er til syvende og sidst lederen, der hyrer og fyrer.

Det betyder ikke, at lederen altid er nødt til at synliggøre sin magt ved at true med fyring.

Medarbejderen kender godt de underliggende kendsgerninger, når der stilles en opgave. Magten er skjult – men den er der.

Det må man som leder holde sig for øje i enhver samtale med medarbejderne.

Det er for eksempel ikke sikkert, at en joke forstås sådan, hvis ’humoren’ ikke spiller sammen med den underliggende magtrelation.

FORTSÆTTES

Her går grænsen

Hvis lederen hen over billardbordet fortæller sin medspiller og medarbejder, at vedkommende er uduelig og skal fyres, er det muligvis ment som en joke, der kun handler om vedkommendes evner med en billardkø, men hvor sjovt synes medarbejderen egentlig, det er?

Med mindre man med ovenstående bemærkning ønsker at såre nogen, så siger man implicit noget andet, end man egentlig siger.

Den effekt bør man som leder på forhånd have analyseret sig frem til og følgelig udtrykke sig anderledes.

Når det er lederen, der skal ‘rette ind’, skyldes det, at lederen besidder magt over for medarbejderen og ansvar for at anvende magten rigtigt for organisationen og i omgangen med medarbejderne.

Lederen har således på den ene side magt – retten til at bestemme, men samtidig ansvar – pligten til at bestemme ordentligt.

Det er det ansvar, der begrænser lederens de facto ytringsfrihed.

Alle mennesker har ytringsfrihed – ret til at ytre sig. Men alle, ledere såvel som medarbejdere, skal også tage ansvar for, hvad de foretager sig, og for hvad de siger.

Og for konsekvenserne heraf. Retten til at ytre sig går på den måde hånd i hånd med en pligt til at overveje, hvad man siger og konsekvensen af det.

Skal anvendes korrekt

Eftersom effekten af ens udtalelser bliver større, jo mere magt man har, har man større ansvar for at anvende ytringsfriheden.

Man kan som leder ikke tillade sig at sige hvad som helst. Juridisk set er man godt nok ikke mere begrænset end andre, men almindelig ordentlighed og hensyn begrænser – ligesom muligheden for at skabe profit gør.

Når ledere (eller medarbejdere) taler med potentielle kunder, kan man jo heller ikke sige hvad som helst uden risiko for at ødelægge relationen.

Nægter man som leder at lade sig begrænse på denne måde, risikerer man medarbejderflugt og manglende omsætning.

Derfor er det godt nok ikke lov, men alligevel almindeligt gældende, at jobbet som leder begrænser ytringsfriheden. Samme forhold gør sig i øvrigt gældende i forhold til andre magtpositioner i samfundet – det være sig for enkeltpersoner som politikere og institutioner herunder medier.

Det kan man kalde selvcensur, som en række samfundsdebattører ynder at gøre hver gang ytringsfrihed diskuteres.

Jeg kalder det henholdsvist hensyn og gennemtænkt kommunikation, hvilket er to sider af samme sag, og to egenskaber enhver leder bør besidde.

Lars Goldschmidt, administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere