It-mastodonten IBM fortalte forleden, at den var klar med et fem milliarder kroner sats på sin unified communications-software Sametime.
Det er ifølge IDC-analytiker Anders Elbak et smart træk, fordi unified communications-markedet i disse år oplever markante fremgange.
"IBM har dog tabt markedsandele inden for unified communications, men ved at udvikle unikke produkter kan selskabet måske vinde det tabte terræn tilbage, som især Microsoft har erobret," forklarer Anders Elbak til Computerworld.
Det smarte ved unified communications er, at softwaren samler kontakttyper som arbejdstelefon, mobiltelefon, instant messaging og mail sammen til en eller få indgange, så personer har lettere ved at få fat i unified communications-klienten.
De store skal tilbage eller beholdes
IDC i USA anslår unified communications-markedet til at have en værdi på omkring 75 til 100 milliarder kroner.
For IBM gælder det dog i første omgang om at satse på de nuværende, store samt få trukket gamle kunder med mere end 1.000 ansatte tilbage i folden, mener Anders Elbak.
"IBM har traditionelt svært ved at gå ned i markedet til små og mellemstore kunder. Og det er nok ikke anderledes denne gang. Derfor satser selskabet nok også de fem milliarder kroner på Sametime til at få udviklet smarte løsninger, der kan holde på de helt store kunder," siger han.
FORTSÆTTES
IBM med image-problemer
I Norden satser IBM på at installere omkring 200.000 Sametime-klienter i år, og får selskabets nordiske Lotus-chef, Claudio Christensen ser lyst på på fremtiden.
"Vi ser mange muligheder i vores unified communications-satsning og har godt med vind i sejlene for tiden. Men vi kæmper med den opfattelse, at vores produkter er tunge og ikke egner sig til små og mellemstore virksomheder," fortæller Claudio Christensen.
I samme åndedrag erkender han, at blandt andre Microsoft har pustet sig stor på de kunder, som IBM traditionelt har svært ved at få fat i.
"Vi vækster mest på markedet for små og mellemstore virksomheder, men med unified communications får vi kamp til stregen. Ikke kun fra Microsoft, men også fra en hel del andre spillere, som ser mulighederne i markedet," forklarer han.
Gennemsyrer hele porteføljen
Claudio Christensen fortæller samtidigt, at Sametime skal integreres i IBM's andre software-platforme som eksempelvis Tivoli.
"Vi føler selv, at vi har set rigtigt med unified communications, og derfor skal Sametime gennemsyre hele vores software-portefølje," siger Claudio Christensen.
Den fem milliarder kroner videreudvikling af det 10 år gamle Sametime-produkt forventes at løbe over de næste tre år.