IBM vil over de næste tre år investere fem milliarder kroner i udviklingen af selskabets teknologier inden for enheds-kommunikation – unified communications.
Det sker i bestræbelserne på at styrke selskabets muskel-kraft på det hurtigtvoksende område, hvor især Microsoft står stærkt.
De fem milliarder kroner skal ikke mindst pumpes ind i videreudviklingen af produkter som eksempelvis Lotus Sametime, som bliver et af hovedvåbnene på unified communications-området.
Hovedmålgruppen bliver IBM’s største erhverskunder, der er virksomheder med mere end 1.000 ansatte.
Kommunikation kobles sammen
Ideen bag unified communication er at sammenkoble alle kommunikations-enheder, så man kan kommunikere i real tid hele tiden.
For eksempel er ideen at koble instant messaging, mail, VoIP, videokonferencer og andre muligheder sammen.
IBMs Lotus Sametime sigter efter at udfordre Microsofts nye Office Communications Server, som selskabets præsenterede fornylig.
Forskellen er vel, at IBM’s Sametime-produktsuite faktisk har 10 år på bagen, hvilket har givet selskabet en del erfaringer på området.
IBM bedyrer da også, at op mod 20 millioner brugere verden over i dag anvender Sametime, som for et par år siden blev re-organiseret over på open source-platformen Eclipse for at gøre det nemmere for udviklere at bygge applikationer til programmet.
Telefoner linkes
Den nyeste videreudvikling til Sametime bliver en telefon-applikation med navnet Unified Telephony, som brugere kan anvende til at styre telefon-trafik videre til forskellige enheder.
Sametime er bygget sammen med IBM’s meget udbredte Lotus Notes, der skal fungere som koblingspunktet.
IBM erkender dog, at Microsoft vinder andele på på erhvervsmarkedet.
Til gengæld mener IBM, at selskabet fortsat vinder frem på markedet for de helt store erhvervskunder, som er det marked, hvor selskabet selv vurderer, at det konkurrerer med Microsoft.