Computerworld mener: Internettet er ved at udvikle sig til omdrejningspunktet for fremtidens kommunikation og handel.
For mange virksomheder i mange brancher er internettet allerede i dag den vigtigste kanal for at nå kunderne og skabe salg. I morgen vil det være sandt for endnu flere.
Som Henrik Vincentz, direktør i usability-konsulenthuset Userneeds siger:
“Internettet har i de sidste 10 år udviklet sig fra en virtuel verden til en virkelig verden.”
En verden, som former bundlinjen.
Derfor er læren fra Webchamp 2008 mere end interessant.
Hvis man ønsker succes
Den er forretningskritisk for ledere, der ønsker succes, afgørende for ejere, der ønsker afkast – og nødvendig for de webansvarlige, der stræber efter at udvikle den bedste løsning.
Vinderne af dette års Webchamp repræsenterer alle best practice i Danmark, hvad angår den gode brugeroplevelse på nettet).
Det er de virksomheder, som brugerne – tusinder af danskere – og eksperterne – håndplukkede af Computerworld – i fællesskab har udpeget som de inspirationskilder og ledestjerner, andre kan lære af.
Home bruger som ingen anden internettets muligheder til kundernes fordel ved at gøre det muligt ikke alene at finde sin bolig på internettet, men indrette den med møbler og granske hele nabolaget for social kompatibilitet – produktpræsentation 2.0.
Nykredit har åbnet for direkte adgang til sine medarbejdere via webcam-chat og video-udtalelser fra medarbejderne, så kunderne kan få en personlig kontakt og berigende dialog med dem, de skal gøre forretninger med. Dialog 2.0.
Blandt pionererne
Telmore har været en af pionererne udi den gode brugeroplevelse med ekstremt nemme transaktioner og online-support-chat i flere år, så kunderne kan...fortsættes
... klare deres e-handel med færrest mulige forhindringer.
Rejseplanen leverer ren opvisning i navigationens enkelhed – hvordan man hjælper brugerne med at finde, hvad de skal bruge, uden omveje.
Der skal kun et klik til fra forsiden for at stå med resultatet af rejseønskerne på skærmen.
DMI leverer et eksempel på net-pædagogik, når det er bedst.
Selv de mest net-sagesløse mennesker har en chance for at forstå vejrudsigten på siden, hvor alt bliver formidlet i både grafik, tekst og tal, alt efter hvad man er mest fortrolig med.
Hvad de fem danmarksmestre i brugeroplevelse på nettet – fordelt på kategorierne produktpræsentation, dialog, e-handel, navigation og forståelighed – først og fremmest leverer, er en lære i at tage brugerne på nettet alvorligt. Det er ingen selvfølge.
Tværtimod, understreger eksperterne i Webchamps dommerpanel.
Værn mod kundekontakt
Kun meget få danske virksomheder kommer i dag kunderne i møde med de muligheder, som internettet reelt tilbyder.
De fleste bruger fortsat hjemmesiderne som et værn mod kundekontakt i en misforstået variant af self service.
Alt for mange danske hjemmesider lader kunderne eller brugerne gå frustrerede væk igen uden at have fundet eller fået, hvad de kom efter.
På grund af et rodet design, en defekt søgefunktion, dræbende langsomme grafik-elementer eller manglende betjening.
For de private virksomheder er konsekvensen hård og ubarmhjertig: Kunderne bliver væk eller besøger konkurrenten, som altid kun er et enkelt klik væk.
Hvad værre er, som indlæggene om fremtidens internet på Webchamp-konferencen i onsdags viste, er en helt ny udviklingsbølge i gang, der handler om det levende internet.
De nye billedsøgningsmuligheder vil stille helt nye krav til virksomheder og offentlige websites.
De, der i dag ikke mestrer internettet version 1.0, står derfor med en endog meget stor udfordring.
Så sæt internettet på dagsordenen. Begynd diskussionen med de fem Webchampvindere. Og sørg for at slå dem næste år.