Sony vandt med Blu-ray. Toshiba erkendte sit nederlag med HD DVD i et slagsmål om fremtidens dvd-standard.
Det var en af den forløbne uges store historier verden over. Efter Toshiba smed håndklædet i ringen, flygtede filmselskaber og teknologivirksomheder fra HD DVD for at omfavne Blu-ray som fremtidens standard.
Endelig havde Sony fået hævn for fortidens forsmædelige nederlag, da gigantens standard Betamax tabte til VHS, som holdt sit indtog i stuer og videobutikker verden over.
Nu er Sony sejrherre.
Som at pisse i bukserne
Men det kan meget vel vise sig at være en sejr uden indhold. Lidt som at pisse i bukserne for at få varmen på en kold vinterdag.
I hvert fald næppe med det samme økonomiske potentiale som fortidens VHS-bånd og den helt almindelige dvd. Den første film på VHS udkom i 1976, og først med dvd'en i marts 1997 fik den alvorlig konkurrent.
Og markedet for dvd er eksploderet i en grad, at det at købe en film i Fona eller DSB-kiosken er lige så almindeligt som at købe en bog.
Ikke det store
Men på trods af, at både Blu-ray og HD DVD kan rumme langt flere data end en almindelig dvd, så er det ikke ensbetydende med, at Sony står til at score den store økonomiske gevinst.
Tværtimod.
Meget tyder på, at Blu-ray får en kort levetid. Analytikerne i Gartner skønner, at Blu-ray kan leve fire-fem år, før forbrugerne foretrækker at hente deres Hollywood-film over nettet enten som downloads eller streamning.
Prøv at tage et kik på de yngre generationer, der hellere har deres musik og film liggende på deres harddisk end på en plastikskive.
Meget afhænger af, om Sony og de andre kan overbevise det ældre segment blandt forbrugerne, at de skal satse på Blu-ray. Og anskaffe sig nye maskiner og film og den rigtige type skærme, så de kan få glæde af den ekstra gode billedkvalitet.
Om det lykkes, er et åbent spørgsmål. Tilbage står, at en stadigt større gruppe af forbrugere bevæger sig væk fra fysiske medier som VHS, dvd eller Blu-ray.
"Fysiske medier kan meget vel snart være noget fra fortiden," som en analytiker udtrykte det.
Tjener milliarder
De store filmselskaber henter lige nu milliarder af kroner på at sælge deres film som dvd'er. Sidste år spenderede de amerikanske forbrugere alene mere end 100 milliarder kroner på dvd-film.
Men dette imponerende tal repræsenterede et fald på tre procent i forhold til året før, ifølge The Economist. Og håbet på Blu-ray som den store frelser synes en anelse naivt.
Hensynet til forhandlerne holder filmselskaberne fra at tage det næste logiske skridt: nemlig at tilbyde forbrugerne at leje eller købe deres næste film over nettet.
Gad vide hvor længe den strategi holder?
Ikke længe, hvis man kigger på musikindustriens erfaringer.
Og Blu-ray bliver et kort bekendtskab.