Efter blot seks som ejer af det IP-baserede teleselskab, OnFone, har Segerlin Holding netop solgt sin andel i selskabet videre.
Ny hovedaktionær i OnFone bliver to af stifterne af danske producent af dvd-afspillere og harddiskoptagere, Kiss Technology, som Cisco i 2005 gennem datterselskabet Linksys købte for 374 millioner kroner.
Gennem selskabet, Cramer Invest, har de to Kiss-stiftere, Peter Wilmar Christensen og Anne Marie Cramer, købt den største post i OnFone.
Derudover har selskabets salgsdirektør Moonis Kamil også købt en mindre del af OnFone, mens administrerende direktør, Morten Strunge, selv ejer en "pæn sjat", oplyser han til Computerworld. Han ønsker dog ikke at sætte præcise tal på hverken købssum eller ejerandele.
"OnFone har nogle unikke kompetencer som gør netop dette selskab til en meget spændende investering. Selskabet vil over de kommende 18 måneder tilbyde en række nye ydelser der bygger på teknologiske landvindinger der yderligere vil udbygge fordelene ved at skifte fra traditionelt fastnet telefoni til IP baseret telefoni," siger Peter Wilmar Christensen i en pressemeddelelse.
Ny kapital til vækst
Også selskabets administrerende direktør Morten Strunge ser store muligheder i samarbejdet med den nye majoritetsaktionær.
"Vi har haft en rigtig god vækst de sidste fire til fem måneder, og nu har vi så fået kapital til at kunne opskalere salget og få endnu flere kunder," siger Morten Strunge til Computerworld.
Teleselskabets koncept går ud på, at kunden får en boks, som man sætter strøm til og kobler internet og telefon til. Og så kan man ringe fra en almindelig fastnettelefon over internettet.
Kunden betaler et fast abonnement om måneden og kan så ringe ubegrænset til 40 forskellige lande, oplyser Morten Strunge.
To typer af kunder
Selskabets kunder består primært af to forskellige kundegrupper.
"Dels har vi hr. og fru Danmark, der ønsker et alternativ til for eksempel TDC. Og så har vi en etnisk gruppe med et stort forbrug til udlandet. Vi har blandt andet rigtig mange pakistanske og tyrkiske kunder, fordi de kan se en klar fordel i at skulle betale et fast beløb hver måned frem for dyre calling cards og traditionel telefoni," siger Morten Strunge.
I sidste uge troede enkelte af kunderne rent faktisk, at selskabet var gået konkurs. Den fejlagtige opfattelse opstod, da OnFone stod midt i en flytning fra den tidligere ejers lokaler til nye lokaler på Holmen.
Det betød, at telefonbemandingen ikke var fuldt oppe at køre, hvorfor nogle kunder ikke kunne komme i kontakt med OnFone.
Nu er bemandingen dog oppe i fulde omdrejninger igen, oplyser direktøren.