Mens især amerikanske banker i øjeblikket vånder sig og skærer ned på grund af den igangværende finanskrise, skruer Danske Bank op for alle knapper, der vedrører it-udvikling.
Et nyt projekt, Digital Banking, skal over de næste tre år ikke blot sikre banken massive effektiviserings-besparelser.
Digitaliseringsprojektet vil også vende fuldstændigt op og ned på vores billede af at gå i banken.
Fremover vil Danske Bank give kunderne i Irland, Sverige, Norge, Finland og de baltiske lande 100 procent adgang til samtlige banksager via alle digitale kanaler lige fra pc'er til mobiltelefoner.
Alle papirer vil blive lagret digitalt og kuglepennen til underskrivelse af dokumenter sendt på pension.
Optag nyt lån fra mobilen
Eksempelvis vil optagelsen af nye lån og aftaleunderskrivelse kunne klares med ganske få klik på skærmen eller mobiltelefonen - eksempelvis når man står over for et større indkøb i et butikscenter.
"Lige nu er de fleste netbanker en slags ekstra tilbud til kunderne. Fremover vil det digitale være omdrejningspunktet," siger it-direktør Peter Trier Schleidt.
Projektet, der alene i år kommer til beskæftige 600 af bankens udviklere, blev i dag offentliggjort sammen med præsentationen af Danske Banks regnskab af blandt andet ordførende direktør Peter Straarup.
It skal bære løfte til investorer
Digitaliseringen er nemlig et nøgleelement i et løfte til investorerne om, at Danske Bank vil nedbringe bankens omkostningsprocent fra 55,6 procent i 2007-regnskabet til under 45 procent i 2012.
Grundlæggende handler det om et opgør med alle papirgange.
"Kunden kan stadig komme ned i en filial og se en aftale på papir. Men det vil ikke være det papir, der er gældende, for når det skal underskrives, vil det ske digitalt - også nede i filialen," siger it-direktør Peter Trier Schleidt.
Sparer papir
"Danske Bank har en målsætning om at blive...fortsættes
...CO2-neutral i 2009, i den sammenhæng kommer dette it-projekt til at betyde rigtigt meget," siger Peter Trier Schleidt.
Peter Schleidt understreger, at projektet langt hen ad vejen handler om massive tidsbesparelser for kunderne.
"Fremover kan kunden få adgang til eventuelt friværdi på splitsekunder, hvor det i dag kræver en masse papirgange frem og tilbage. Og samtidig kan det ske hvor som helst, for strategien er samme adgang fra alle platforme," siger han.
Men selv om bankens vil opleve en hastighed i bankforretningerne ud over det sædvanlige, vil det naturligvis også gavne Danske Bank på flere områder.
Bedre rustet til opkøb
Langsommelige papirgange vil forsvinde; flere kunder kan via webkommunikation betjenes foran deres hjemmecomputer - vel at mærke inklusive underskrift af dokumenter; og de årlige omkostninger på 350 millioner kroner til udsendelse af papiropgørelser kan nedbringes til 200 millioner kroner.
Men også på den længere bane skal det give banken fordele.
Ved at minimere omkostningsprocenten med mest mulig effektivisering, bliver Danske Bank endnu mere konkurrencedygtig, når banken vil ekspandere via opkøb.
En overtagelse af en bank med højere omkostningsprocent kan nemlig relativt hurtigt gøre en mindre rentabel bankforretning til god, når Danske Bank implementerer sine it-systemer.
"Så også på længere sigt vil det her være en stor investering," siger Peter Trier Schleidt.
Danske Banks projekt kommer til at spille tæt sammen med Domstolsstyrelsens digitale tinglysningsprojekt og det nye Digital ID, som PBS i samarbejde med bankerne er ved at udvikle som fælles standard for log-on på danske netbanker.