"Vi gør, hvad vi kan. Vi er villige til at se på hvad som helst."
Sådan siger direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien, Ib M. Tolstrup, om de regler, der kan begrænse danskernes donationslyst, når årets store landsindsamling til fordel for hiv- og aidsramte børn i Afrika løber af stablen på lørdag.
Aftalen mellem forbrugerombudsmanden og teleselskaberne, der skal beskytte de danske børn mod store telefonregninger, kan nemlig ende med at koste afrikanske børn livet.
Aftalen betyder, at danske mobilkunder maksimalt kan benytte de såkaldte 'indholdstakserede tjenester' - typisk ringetoner, billedbeskeder og spil og altså også telefonindsamlinger - for 150 kroner om dagen.
Organisationer ærgrer sig
Det aftale rammer netop nu Danmarks 12 største nødhjælpsorganisationer, der i dag har skudt en landsindsamling i gang, og det ærgrer nødhjælpsorganisationerne.
"Reglerne er lavet for at beskytte unge mennesker mod at blive flået af betalingstjenester, og det er rigtig fint, at vi har nogle regler på det område. Men omvendt rammer reguleringen også lidt skævt, for kernemålgruppen for sådan en indsamling som vores, er kvinder mellem 30 og 40.
Så vi oplever, at folk ikke kan komme af med de penge, de gerne vil," siger Mogens Damgaard, der er talsmand for Danmarksindsamligen og kommunikationschef i Red Barnet.
Han foreslår, at nødhjælpsorganisationerne skal kunne få dispensation for telebranchens regler.
Positive mobilselskaber
Forslaget får medvind hos Ib M. Tolstrup, direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.
"Mobilselskaberne er jo kun glade for at være med i sådan noget, og vi har ingen betænkeligheder ved, at det bliver brudt på den måde," siger han.
Han mener dog ikke, at det nødvendigvis vil betyde flere penge i donationsbøsserne, hvis loftet bliver hævet.
"Vi kender forbrugerne bedre end de fleste andre, og derfor synes vi ikke, at de 150 kroner er så dårlig en idé. Som forbruger kan man godt blive grebet af øjeblikkets begejstring og så sender en hel masse penge. Det kan man gå hen og fortryde dagen efter, når man får sundet sig lidt, viser operatørernes erfaringer."
Telekommunikationsindustrien har tidligere i dag været i kontakt med Forbrugerombudsmanden, der har støttet aftalen, som den ser ud idag,, hvor det blev diskuteret at ændre reglerne, så nødhjælpsorganisationerne kan modtage flere penge.
Ib M. Tolstrup understreger dog, at det ikke er muligt at ændre reglerne inden lørdag, når landsindsamlingen kulminerer i et stort tv-show transmitteret på Danmarks Radio.
"Det kan ikke nås at ændre det i denne uge, men vi kan godt ændre det fremover, og vi vil gerne have dialogen med Danmarksindsamlingen, når det hele er overstået," siger Ib M. Tolstrup.