Det er ikke kun it-afdelingen hos landets største bank, Danske Bank, der kæmper med massive problemer på netbanken.
Også hos konkurrenten Nykredit er der problemer på årets første bankdag, så adgangen til firmaets netbank virker meget ustabilt.
Det fortæller Nels Petersen, som er kommunikations-direktør hos Nykredit.
”Vi klarer tingene på den gode gammeldags maner per telefon,” siger Nels Petersen.
Banken havde ligesom konkurrenten, Danske Bank, massive problemer med netbanken allerede på sidste bankdag i det gamle år. Men det er usikkert, om dagens problemer har relation til fredagens nedbrud, fortæller Nels Petersen.
”Det er ikke helt klart i øjeblikket,” siger han.
Det er på nuværende tidspunkt usikkert, hvad årsagen er til, at kunderne oplever netbanken som værende ustabil. Men tilsyneladende skyldes det problemer med netforbindelsen.
”Vi kan bare konstatere, at det er ustabilt, og vi arbejder selvfølgelig hårdt på at få det normaliseret,” siger Nels Petersen.
Forretning per telefon
I fredags klarede banken en af årets travleste dage ved at holde telefonerne åbne ekstraordinært længe, fortæller direktøren.
”Tal med vores personale. Sådan fik vi klaret overraskende meget i fredags på en af årets rigtigt travle dage,” siger Nels Petersen.
Nels Petersen kan heller ikke give et bud på, hvornår Nykredit har fået styr på netbanksystemet igen.
Han fortæller, at kunderne godt kan være heldige at kunne gennemføre transaktioner med netbanken, hvis det lykkes dem at loge på netbanken.
Samtidig giver systemet ifølge direktøren selv besked på, at man i stedet skal benytte telefonen, hvis det ikke lykkes at logge på netbanken.