Tilbage til artiklen: Seks ting som it-chefen skal holde øje med.
Det ser ud som om, at it-cheferne altid har beklaget sig over de høje udgifter til vedligholdelse af deres softwareløsninger, som gennemsnitligt er steget 22 procent i pris per år.
"Når leverandørerne påpeger de taktiske forbedringer, som den primære værdiskaber ved vedligeholdelse, så får det folk til at spørge, hvad de egentlig får for deres penge," siger Jeff Woods.
I løber af det seneste års tid har mange it-chefer overvejet eller skiftet til alternative firmaer, så som TomorrowNow eller Rimini, til at udføre vedligeholdelsen.
Men Oracles sagsanlæg mod TomorrowNow (og SAP, som ejer TomorrowNow) og SAP's SAP's fejltrin i håndteringen af TommorowNow har kastet skygger over modellen med anvendelse af alternative firmaer.
Men interessen for tredjeparts spillere er vakt, og vil fortsætte i 2008.
"TomorrowNow er et bevis på branchens spørgsmål om værdien af vedligeholdelse," siger Jeff Woods.
"Næsten alle overvejer om de kan ændre deres tilgang til vedligeholdelse. Er det tredjepart, en total opsigelse af vedligeholdelsesaftalen eller en indsats for at stabilisere systemet, der skal til. Det er de store spørgsmål lige nu."
En væsentlig årsag til it-chefernes frustration er, at nogle leverandører ikke er særligt gode til at forklare, hvordan de bevæger sig mod næste generation af værktøjer, siger Jeff Woods.
"Det er et vanskeligt spørgsmål, og der findes ingen nemme svar. Det skal sammenholdes med virksomhedens strategi og risiko portefølje."
Vedligeholdelseskontrakterne er kendte for deres 90 procents profitmargin, hvilket gør leverandørerne uvillige til overhovedet at tale om dem.
Sharyn leaver tror, det kan ændre sig i 2008. Hvis de stadig vil have tilfredse kunder, så må de genoverveje deres prispolitik, siger hun.
Tilbage til artiklen: Seks ting som it-chefen skal holde øje med.