Den kinesiske computerproducent Lenovo har haft verdensmarkeds-konjunkturerne på vægten og fundet dem for lette.
Derfor overvejer kineserne nu at droppe en planlagt offensiv på konsummarkedet i Europa i 2008.
I stedet vil kineserne satse på forbrugermarkederne i Østeuropa og Mellemøsten, der vokser meget hurtigt.
Det europæiske marked er modent og derfor traditionelt sværere at trænge ind på, især i tider med økonomisk afmatning, lyder den kinesiske vurdering, ifølge Financial Times.
I den vestlige verden sælger Lenovo, der købte IBM’s computerdivision i 2005, udelukkende sine produkter på business-to-business-markedet.
Men for nylig er Lenovo gået i gang med at prøve om isen kan bære på konsummarkederne i Tyskland, Frankrig, USA og Sydafrika med en række mindre salgsorganisationer.
Det er også meningen, at den danske organisation skal operere på forbrugermarkedet, oplyser PR-chef Mette Marie Lydert Brorsen fra Lenovo Danmark i Lyngby, der beskæftiger 65 mennesker.
”Men der er endnu ikke sat dato for hvornår,” siger hun.