Har du hang til voldsomme stunts i form af voksne drenge, der udsætter sig selv for alskens idiotiske farer for at fremprovokere det billige grin, er der grund til at glæde sig til 19. december.
For den dato bliver drengerøvsfilmen Jackass 2.5 gratis tilgængelig på nettet en uge før den rammer DVD-markedet.
Underholdningsselskabet Viacom har efter aftale med udlejningsselskabet Blockbuster besluttet at lægge filmen ud som prøveklud på nettet i jagten på at finde nye distributionskanaler, efter at DVD-markedet for første gang i mange år begynder at vise vigende salgstal.
I år er DVD-salget i USA gået ned med 3,5 procent i forhold til 2006.
I stedet for betaling via køb, leje eller pay-per-view er det meningen, at Jackass 2.5 skal være reklamefinansieret.
Det skriver Financial Times.
Vender digital distribution på hovedet
Viacom ejer både musikkanalen MTV og produktionsselskabet Paramount Pictures, der står for Jackass-filmen.
Og Paramount Pictures er dermed det første store Hollywood-selskab, der afprøver den gratis, reklamefinansierede distributionsmetode, hvor der vil være reklamer før og efter filmen.
"Vi vender den digitale distribution på hovedet med forsøget. Det meste indhold på nettet har været korte film, og med sin spillefilmslængde og den gratis tiltrækningskraft gør vi det nu attraktivt at se film på nettet," siger præsident Thomas Lesinski fra Paramount Pictures til Financial Times om forsøget med Jackass 2.5.
Nye signaler fra Viacom
Viacom har ellers tidligere sagsøgt Googles videosite YouTube for at bryde med ophavsretten ved at bringe klip fra blandt andet MTV.
Men nu har piben åbenbart fået en anden lyd, når selskabet selv står for distributionen.
"De fleste mennesker går på nettet for at få gratis ting. Det har plade- og tv-selskaberne indset, og det vil vi også være med på. Desuden er der jo en rigtig god forbindelse mellem Jackass-publikummet og online-forbrugerne," siger chef for nye medier hos MTV, David Gale.
Udover at lægge filmen på nettet har Paramount Pictures indgået en aftale med sociale netværkssite FaceBook om at promovere filmen til de omkring 57 millioner FaceBook-brugere. Derudover vil Paramount Pictures gøre det muligt at maile filmklip til venner og familie for at få gang i den virale markedsføring.
Filmen vil være tilgængelig på DVD en uge efter net-premieren.