Artikel top billede

CBB-kunders hemmelige numre kan ses på nettet

Hemmeligt eller skjult nummer giver ikke garanti mod jaloux ex-mænd eller telefonsælgere. En række CBB-kunder har fået offentliggjort hemmelige og skjulte numre på Eniro og Krak.

En række kunder med skjulte og hemmelige numre hos det Telenor-ejede mobilselskab CBB har fået offentliggjort deres personlige oplysninger i online-telefonbøgerne Krak og Eniro.

Det betyder, at kundernes navne, adresser og telefonnumre er fuldt synlige på nettet, selv om kunderne har valgt at deres navn, adresse og telefonnummer enten skal holdes helt væk fra telefonbøgerne eller at deres telefonnummer skal fremgå som hemmeligt nummer.

En af de kunder, som er ramt af problemet, er Søren Andersen, som i sidste uge pludselig kunne se sit skjulte nummer, navn og adresse på Krak og Eniro.

Principielt problem

"For det første er det er irriterende. Nu har det ikke haft nogen konsekvenser for mig, fordi der ikke er nogen, der har prøvet at ringe på det nummer. Men så er der det principielle. Og det er der, jeg synes, problemet er," siger Søren Andersen.

Søren Andersen oprettede sit skjulte nummer i juni, og det er først i sidste uge at nummeret dukkede op på Krak og Eniro.

"Jeg mener, at den lemfældige omgang med personoplysninger og datasikkerhed er et principielt problem. Og det her er med til at understrege, at der måske bliver strammet op på området," siger Søren Andersen.

Alvorlige konsekvenser

Det er IT- og Telestyrelsen, der holder øje med, om teleselskaberne overholder reglerne på teleområdet. Og på det Telestrategiske Kontor fortæller fuldmægtig Hans Bøgesvang Riis, at offentliggørelsen af hemmelige og skjulte numre kan have store negative følger for telekunderne.

"Det kan jo have alvorlige konsekvenser for borgeren. Der er jo som regel en grund til at man vælger at få et hemmeligt nummer," siger Hans Bøgesvang Riis.

Han fortæller, at styrelsen typisk griber ind ved at følge op på en konkret klage fra en borger, der har opdaget, at pågældendes nummer eller adresse er havnet på nettet.

"Det kan jo være nogle meget alvorlige sager, og de kan i yderste konsekvens føre til, at borgeren bliver nødt til at skifte adresse, hvis pågældende eksempelvis bliver forfulgt af en tidligere ægtefælle," siger Hans Bøgesvang Riis.

Hvis oplysningerne stadig viser sig at være på nettet, skriver Styrelsen først til borgerens teleselskab for at få en forklaring. Det er nemlig de enkelte teleselskaber selv, som overfører deres nummerdata til nummeroplysningstjenesterne – typisk dagligt.

Derfor er det ifølge Hans Bøgesvang Riis vigtigt, at fejlen bliver rettet hos teleoperatøren først. Ellers vil fejlen blot opstå igen et par dage efter.

Ingen kommentarer

Computerworld har siden onsdag forgæves forsøgt at få CBB til at fortælle, hvorfor selskabet har offentliggjort en række kunders navn adresse og telefonnumre hos Krak og Eniro.

Men firmaet er ikke vendt tilbage med en forklaring eller kommentar til sagen.


Ifølge Hans Bøgesvang Riis har tidligere eksempler på offentliggørelse af hemmelige eller skjulte numre vist sig at skyldes fejl. Eksempelvis har overgangen til et nyt faktureringssystem tidligere givet lignende problemer for et teleselskab.

"De får det typisk rettet med det samme når borgeren henvender sig," siger Hans Bøgesvang Riis.

Hvis teleselskaberne ikke skynder sig at få nummer eller adresse væk kan IT og –Telesetyrelsen gribe ind med loven i hånden, fortæller Hans Bøgesvang Riis.

"Vi kan træffe en afgørelse om påbud og i sidste instans også tvangsbøder," siger Hans Bøgesvang Riis.

Telestyrelsen kan ikke gøre så meget mere, hvis teleselskabet har fået rettet op og fjernet data fra nettet.

"Vi kan ikke give borgeren nogen form for erstatning," siger Hans Bøgesvang Riis.

Dermed er det op til de ramte borgere selv at anlægge et civilt søgsmål mod teleselskabet eller den ansvarlige for offentliggørelsen, fortæller Hans Bøgesvang Riis.

Overvejer anonymt taletidskort

Søren Andersen har ikke planer om at bede CBB om et nyt skjult nummer. Og hvis han fik behov det, ville han gribe tingene an på en anden måde, fortæller han.

"Jeg ville aldrig nogensinde stole på et udeladt nummer igen. Som jeg der det, er den eneste mulighed at gå ud og købe et anonymt taletidskort," siger Søren Andersen.

IT- og Telestyrelsen arbejder ifølge Hans Bøgesvang Riis konkret på at ændre den måde som teleselskaberne skal håndtere kundernes oplysninger på. Forslaget er for nylig sendt i høring.

Forslaget betyder, at teleselskabernes medarbejdere fremover aktivt skal tage stilling til om hver enkelt kunde har hemmelig eller skjult nummer.

Døduheldigt

Hos Eniro beklager administrerende direktør Henrik Dyring at en række CBB-kunders hemmelige og skjulte numre er blevet offentliggjort.

"Vi kan ikke gøre andet end at vise de telefonnumre vi får leveret fra CBB.

Han fortæller at Eniro får leveret telefonnumre fra NN Markedsdata, som samler numrene ind.

Direktøren fortæller, at selskabet efterfølgende har rettet numrene, fordi der var tale om en fejlleverance med et antal hemmelige og udeladte numre.

"Vi synes, at det er ligeså døduheldigt som alle andre. Men vi har jo ingen mulighed for at se om et numrene er hemmelige eller udeladte," siger Henrik Dyring.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere