It-selskabet SuccessFactor med den danske iværksætter Lars Dalgaard ved roret kom ud af sin notering på Nasdaq-børsen med armene strukket lodret i vejret.
Selskabets aktiekurs steg med næsten 40 procent på dagen for noteringen af 10,8 millioner aktier, der blev sat til salg for 10 dollar stykket. Kursen endte dermed i den høje ende af det forventede.
40-årige Lars Dalgaard, som står i spidsen for selskabet, står dermed til at blive hovedrig med noteringen, idet han ejer en pæn del af selskabet.
Dagbladet Børsen vurderer, at Lars Dalgaard vil blive god for omkring en halv milliard kroner, hvilket bringer ham op blandt de rigeste danske it-folk i verden, hvor kun Janus Friis, Ib Kunøe og de fem tidligere Navision-direktører er god for mere end en milliard kroner.
Lars Dalgaard - som er født i Herlev uden for København - forlod Danmark i 1998 for at etablere SuccessFactor med udgangspunkt i Silicon Valley.
Han ejer efter noteringen 9,3 procent af aktierne i selskabet. Hertil kommer aktieoptioner, løn og bonus.
Måler medarbejdere
Alt medregnet betyder det ifølge Associated Press, at SuccessFactor har en indledende markedsværdi på knap 2,6 milliarder kroner. Reuters mener, at værdien er omkring 3,3 milliarder kroner.
Pengene skal ifølge selskabet anvendes til at nedbringe gæld og til arbejdskapital i driften af selskabet, hvilket inkluderer forskellige investeringer i eksempelvis teknologier og andre selskaber, hedder det i SuccessFactors børsprospekt.
SuccessFactor sælger HR-software til omkring 1.400 kunder i en ret bred vifte af forskellige brancher.
Det online-baserede system, som selskabet står bag, gør det muligt at måle præstationer og medarbejdernes udviklings-kurver i forskellige sammenhænge.
Netop den online-baserede tilgang har sammen med selskabets kundebase og gode vækstrater gjort selskabet til lidt af en darling blandt analytikere.
Pengene vælter ud
Til gengæld advarer flere om, at pengene indtil nu er væltet ud af SuccessFactor, der i regnskabsårets første ni måneder har tabt godt en kvart milliard kroner.
I samme periode året før tabte selskabet 118 millioner kroner.
Nu går det imidlertid den rigtige vej, i det SuccessFactor har haft pæn fremgang på omsætningen, der for regnskabsårets første ni måneder er mere end fordoblet til knap 230 millioner kroner.
Den slags vækst bliver der lagt mærke til, og flere investeringsbanker har da også talt om "årets børsnotering" af det dansk-styrede selskab, hvis system koster knap 300 kroner per bruger per år.
Lars Dalgaard skriver i børsprospektet, at underskuddene skyldes kraftig vækst i selskabets kundebaser, hvor de største udgifter ved at få nye kunder, rammer selskabet nu, mens gevinsterne først kommer senere.