Computerworld News Service: Tyske SAP vil satse på sine egne produkter og i øvrigt holde øjnene åbne.
Sådan lød beskeden fra topchef Henning Kagermann på artner ITxpo i Cannes, hvor han gjorde rede for SAP's holdning til software as a service-tanken, der for alvor har fået vind under sejlene i den seneste tid.
Det er"upraktisk", at overføre holdningen bag SAP's ye hosted Business ByDesign-suite til store virksomheder, "fordi, det er så nyt" og er baseret udelukkende på ny teknologi.
"Og SAP-brugergrupperne giver os ret," lød det fra Henning Kagermann.
Den hostede suite er beregnet til mellemstore virksomheders behov. Store virksomheder vil kræve beviser for, at konceptet virker. Det første skridt for de store er at vente på, at de mindre indfører det, sagde han.
Teknologien vil blive brugt som afsæt for innovation i SAP's produkter til store virksomheder.
Vil ikke konkurrere med Salesforce.com
SAP overvejer ikke umiddelbart at bevæge sig ind på SAAS-markedet og konkurrere med firmaer som Salesforce.com, sagde Henning Kagermann.
"Men vi vil overveje det. Det har ikke den højeste prioritet, da det ikke er vores oprindelige udgangspunkt," sagde han.
ERP-giganten er ikke så interesseret i "drop-in services til tre eller fire kunder".
"Vi vil drive firmaet. Vi vil lave forretning. Vi vil ikke bare støtte visse services for visse brugere," lød det fra Henning Kagermann.
De store vil gerne
Gartners analytikere spurgte, om de store firmaer var tiltrukket af SAAS-modellen. "Jeg tror, at de gerne vil have den. Det gælder især firmaer, der ser det som et første skridt på vejen mod implementeringen af store CRM-projekter," sagde Henning Kagermann.
"De vil foretrække en hurtig gevinst, som kunne være nogle on-demand CRM-funktioner. Senere implementerer de måske softwaren i deres virksomhed, hvilket vil nedbringe deres risici og omkostninger."
Undersøgelser fra Gartner viser, at beslutningen om indførelsen af SAAS ofte blev taget af andre ledere end it-chefen.
Oversat af Bo Madsen.