Computerworld News Service: Acer og Lenovo står næsten lige i opgørelsen for tredje kvartal fra Gartner Group.
Acer havde en markedsandel på 8,1 procent i tredje kvartal 2007 mod Lenovo's otte procent.
Før Acer foretog sine opkøb solgte selskabet 5,54 millioner pc'er - en fremgang på hele 58 procent sammenlignet med sidste år. Lenovo solgte 5,48 millioner pc'er og havde en vækst i salget på 22,8 procent.
Gartners kvartalsopgørelse er udfærdiget før Acer onsdag afsluttede købet af Gateway for 3,7 milliarder kroner.
Acer betalte også for Gateways køb af Packard Bell, hvilket var et nederlag for Lenovo, der i august måned fortalte, at selskabet havde indledt forhandlinger med Packard Bell om et muligt opkøb.
Acer haler godt ind
Packard Bell er hovedsageligt en europæisk leverandør og har en mindre markedsandel, på niveau med eMachines i USA, siger Diana Maranon, fra Averil Capital Markets Group.
En ny IDC-rapport placerer Lenovo på tredjepladsen, men indikerer, at Acer kan overhale Lenovo på grund af selskabets vækst i Europa, Mellemøsten, Afrika og Asien. Acers salg i USA er steget med 100 procent i tredje kvartal, konkluderer IDC.
I USA har Acer gentaget den forretningsmodel, der har givet selskabet stor succes i Europa, nemlig beskeden markedsføring af brandet, indirekte salg og lave konkurrencedygtige priser, siger Roger Kay, direktør for Technologies Associates.
Acer ligger i den lave del af prisskalaen i USA, og opkøbet af Gateway giver selskabet et godt udgangspunkt for at komme ind på den øverste del af markedet, siger Roger Kay.
Gateways salg på verdensmarkedet er steget med otte procent i tredje kvartal, selv om salget i USA er faldet med 14,4 procent, fastslår Gartner Group.
Forsvarmæssigt træk
Opkøbet af Packard Bell var et forsvarsmæssigt træk, der har bevirket, at Lenovo har fået sværere ved at finde fodfæste på det europæiske marked.
Acer er allerede en af de førende indenfor salg af bærbare i Europa, siger Roger Kay.
Lenovo har oplevet vækst globalt set, men Acers opkøb afholder Lenovo fra at få den nødvendige hyldeplads til selskabets produkter, siger Charles Smulders fra Gartner Group.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lenovo.
På verdensplan blev der afsat 68,4 millioner pc'er i tredje kvartal.
Salget er drevet frem af en stigende efterspørgsel på bærbare.
HP er verdens største leverandør af pc'er, og solgte 12,8 millioner maskiner.
Undersøgelsen omhandler desktop pc'er, bærbare og x86-servere.
Oversat af Bo Madsen.