Hvis virksomhedsledernes spirende interesse for it-arkitektur om få år konverteres til handling, vil der efter alt at dømme blive endnu mere rift om de kompetencer, der kan få virksomhedernes system-arkitektur og forretningsarkitektur til at blive et spejlbillede af hinanden.
Både Dansk IT, EA Fellows og IT-Universitetet oplever i øjeblikket en stor og voksende interesse blandt ledere i virksomhederne for it-arkitektur eller – som mange andre beskriver det – enterprise arkitektur (EA).
Det samme gør Bo Svarre Nielsen, der er studieleder på masteruddannelsen for it-ledere på IT-Universitetet.
"Der bliver talt meget om it-arkitektur rundt omkring i virksomhederne, og vi oplever en meget stor interesse for efteruddannelse inden for området," siger Bo Svarre Nielsen, der fortæller, at IT-Universitetet vil fokusere mere på området.
En af drivkræfterne er et voksende behov for, at it-afdelingens systemarkitektur er tæt forbundet med forretningens fremtidige behov og udfordringer.
Hjælper på fokuseringen
Og hos en finansvirksomhed som Danske Bank er det simpelthen blevet nøglen til at sikre, at der fokuseres rigtigt i udviklingsprojekterne, fortæller afdelingsleder Claus Torp Jensen:
"Det giver os evnen til strukturere al viden om vores udvikingsportefølje: Vi beskriver, hvor vi er i dag, hvor vi gerne vil være henne, og hvordan de enkelte projekter bidrager os til at føre vejen derhen," siger Claus Torp Jensen.
Dansk IT mærker især interessen på kurserne – de er ofte udsolgte.
"Det er især it-arkitektur for ledere, der sælger godt. Det er der, hvor der er størst interesse lige nu," siger underdirektør i Dansk IT, Joan Øxby.
Netværk vokser sig for stort
Hun peger også på anden faktor, der signalerer den voksende interesse. Dansk IT's netværk med fokus på it-arkitektur er ved at vokse sig for stort.
"Og det er ved at blive så stort, at vi for første gang deler et af vores netværk, da vi nærmer os grænsen på 50 personer," siger Joan Øxby.
EA Fellows' Allan Bo Rasmussen oplever også væksten i interessen - især blandt de forretningsansvarlige.
En mulig forklaring på den voksende interesse er, ifølge Allan Bo Rasmussen, at mange virksomheder i flere år har brugt mange kræfter på at udtænke it-strategier, som ofte har vist sig at være alt for teoretiske.
Tidligere mange ønsker til julemanden
"Der har været mange gode – men der har også været mange ønsker til julemanden. It-arkitektur handler om at operationalisere den vision, man har – skabe principper, rammer og regler ud fra forretningsstrategien og så oversætte det til it-sprog," fortæller Allan Bo Rasmussen.
Og arkitektur-interessen er formentlig ikke helt ufornuftig. Netop fokus på enterprise arkitektur nævnes som en blandt de 10 strategiske udfordringer for virksomhederne i årets udgave af "It i praksis 2007".
Arkitektur på godt og ondt
Emnet er på listen, fordi it-arkitekturen som konsekvens af it's voksende betydning kan have stor betydning for virksomheden på godt og ondt, forklarer manager Steen Christensen fra Rambøll Management.
"Uanset, om man har fokus på det eller ej, så har alle virksomhederne en it-arkitektur. Det kan du ligeså godt udnytte," siger Steen Christensen.
Ved at sætte fokus på it-arkitekturen og få den til at stemme overens med forretningen, vil man få et nytteværdigt redskab, der endda kan bruges aktivt i udviklingen af forretningen.
Det har Danske Bank gjort, efter at alle små komponenter af forretningen er ved at blive katalogiseret.
Katalysator for innovationen
Claus Torp Jensen fremhæver også, at det medvirker til at speede udviklingsprocesserne i vejret.
For eksempel da Danske Bank skabte flexlån med renteloft. Produktet blev udtænkt efter en periode, hvor kunderne der var en voksende bekymring hos kunderne om stigende renter.
Men i stedet for at udvikle et nyt produkt fra bunden, blev der kigget på, hvad der i forvejen lå af produkter i kataloget, og hvordan de kunne kombineres. I en anden del af forretningen fandtes nemlig et rentegaranti-produkt.
De to produkter blev krydset som to Lego-klodser. Det var enklere, end at begynde forfra, både forretningsmæssigt og it-mæssigt, fortæller Claus Torp Jensen.
"Tankegangen var, at vi ikke ville opfinde et nyt lån. Det, vi havde, var godt nok," siger han.
"I stedet for at tænke nyt hver gang, lader vi os inspirere af den portefølje, vi har i forvejen," siger Claus Torp Jensen.
Læs mere om emnet i den trykte udgave af Computerworld på fredag.