Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.
Selv om A. P. Møller – Maersk i går gjorde alt for at afværge yderligere diskussion om containerdivisionens it-problemer, har det ikke overbevist aktieanalytikerne om, at it-vanskelighederne er ovre.
Afværgemanøvrerne fandt sted i forbindelse med offentliggørelse af halvårsregnskabet, hvor regnskabsdirektør Per Møller over for Computerworld bedyrede, at han var fortrøstningsfuld efter at fase to af it-systemet – importdelen og faktureringsdelen – var blevet implementeret i juli.
Men andre udmeldinger tyder på, at der fortsat er problemer.
Forbedringer af kunderservicen venter
"Maersk har taget nogle store skridt i den rigtige retning, men når man hører, at selskabet stadig har behov for at forbedre kundeservicen, indikerer det over for mig, at det ikke er, hvor det skal være endnu – blandt andet på it-siden," siger Jacob Pedersen fra Sydbank, der i går - før regnskabet - gav udtryk for, at han forventede, at Maersk var ovre it-problemerne.
Han hæfter sig især ved meldingen på den telekonference, der lå i kølvandet på offentliggørelsen af halvårsregnskabet.
Her sagde finansdirektør Søren Thorup Pedersen – direkte adspurgt til it-problemerne:
"Vi ser stadig forbedret kundeservice. Vi er tilbage på sporet, men der er ingen tvivl, at du fremover vil se os implementere it-systemer til at nedbringe prisen på enheder og forbedret kundeservice."
Jacob Pedersen tror dog, at vanskelighederne i dag er langt mindre.
Tilgodehavender hos kunderne
Heller ikke Stephen Rammer fra Alm. Brand føler sig hundrede procent overbevist:
"Men det er bedre, end det har været. Det har været en stor opgave at løse," siger han.
Han henviser til, at den såkaldte arbejdskapital fortsat er meget stor.
Arbejdskapitalen giver et billede af varelagrenes størrelse, skyldige poster og tilgodehavender.
I Maersk Lines tilfælde er det begrænset, hvor mange varer, der er på lager, og derfor antager Stephen Rammer, at en stor del af arbejdskapitalen kan skyldes tilgodehavender hos kunderne.
"De store tilgodehavender kan skyldes, at det fortsat er svært at få kradset pengene ind," siger han.
Taber markedsandele
Første halvår af 2007 havde Maersk Line et nettounderskud på 0,9 milliarder kroner.
Og rystelserne fra it-kokset ser ud til fortsat at have indflydelse på selskabet, der taber markedsandele.
Mens markedet er vokset med ni procent i det seneste halve år, er Maersk line kun vokset med tre procent, og har i dag en markedsandel på 15-16 procent.
Ifølge CFO Søren Thorup Sørensen er det dog helt bevidst et sats på mere indtjening og værdiskabelse frem for vækst.
Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.