Computerworld News Service: Salget af håndholdte minicomputere, de såkaldte PDA'er, styrtdykker.
I andet kvartal blev der blot solgt 719.000 apparater. Det svarer til under 240.000 om måneden. I samme periode sidste år blev der solgt 1,3 millioner PDA'er eller godt 430.000 om måneden.
Nedturen har været længe undervejs og fik for nylig Dell til at trække sig ud af markedet med sin Axim-håndholdte og overlade markedssegmentet til sine konkurrenter.
Uden tegn på bedre salgsmuligheder i fremtiden oplever de tilbageværende leverandører som Palm øget pres for at retfærdiggøre deres position på markedet.
Palm er verdens største
Med en markedsandel på 44,1 procent er Palm den førende PDA-leverandør efterfulgt af Hewlett-Packard (HP) med 23,5 procent, Mio Technology med 13,6 procent og Fujitsu-Siemens Computers med 3,0 procent.
Dell besad fjerdepladsen med en markedsandel på 3.3 procent, men tallet vil hurtigt falde til nul procent, når de sidste enheder er solgt.
IDC betegner PDA'er som håndholdte computere, som ikke lever op til de ydelser, man får i en telefon – til trods for at de har trådløse dataforbindelser som Bluetooth eller Wi-Fi – og anvender avancerede styresystemer som Microsofts Wireless Mobile, Access’ Garnet Palm OS eller Linux.
Dells digital media manager, Lionel Mancheca, bekræfter, at faldet i efterspørgsel var årsagen til, at man valgte at droppe Axim-serien efter fire år på det håndholdte marked.
Fortsætter support
Dell vil fortsætte med at tilbyde perifere enheder og yde teknisk support og besvare garantirelaterede spørgsmål fra sine tilbageværende kunder.
Virksomheden sælger stadig Windows-baserede PDAer fra andre producenter via sin online-butik. Det gælder blandt andet produkter fra Socket Mobile, AsusTek og Pharos.
Palm kæmper under de samme vilkår, da virksomheden er midt i en langsigtet plan om at generere omsætning ved salg af dyrere smartphones i stedet for PDA'er.
Virksomheden har ikke lanceret en ny PDA-model i to år og har været afhængig af eksisterende produkter som Z22 og TX for at skabe omsætningen for andet kvartal i det segment.
Pres på markedet
Palm oplever yderligere pres fra investorerne.
I første kvartal gik der rygter om, at virksomheden muligvis var et opkøbsmål. Palm scorede dog næsten 1,8 millioner kroner i juni ved at sælge 25 procent af virksomheden til private aktieinvestorer.
Nu, hvor Dell og Palm trækker sig fra markedet, konkurrerer de tilbageværende leverandører af håndholdte computere om det faldende antal kunder ved at tilbyde nye features som GPS, multimedie-afspillere og trådløse opkoblingsmuligheder.
Oversat af Mille Bindslev