Nu får kinesiske bønder i provinsen mulighed for at skifte kulturrevolutionen ud med it-revolutionen.
Som led i en treårig strategi for at indtage markedsandele i Kina, rækker Lenovo ud over byerne med sin lavpris-pc, en pakke med landbrugssoftware-applikationer og et salgsnetværk bestående af 5.000 forhandlere i småbyer.
Ifølge Lenovo, der er verdens tredjestørste computer-producent, har virksomheden allerede solgt over fire millioner computere til landbefolkningen gennem sin YuanMeng-kampagne, som kan oversættes med "at realisere drømmen om at eje en computer."
Lenovo mener, at det prangende kvartalsregnskab skyldes en stigning på 30 procent i pc-ordrer til kinesiske hjemlige markeder.
Salget gav Lenovo en profit på over 368 millioner kroner i dette kvartal – en 10-dobling i forhold til samme periode sidste år.
Rival får baghjul
Virksomheden har kæmpet med at få forretningen til at give afkast siden købet af IBM’s computer-afdeling i 2005.
Men i sidste kvartal oplevede Lenovo en tocifret stigning i ordrer. Indtjeningen blev også hjulpet godt på vej af fyringsrunder og en reorganisering af koncernen.
Ved at styrke salget til Kinas hjemlige markeder har Lenovo også overhalet sin nærmeste rival, Acer, der har sæde i Taiwan.
Ikke første af sin slags
Lenovo har endnu ikke offentliggjort et produktnavn eller specifikationer for den nye computer, men blot sat priserne, som vil gå fra 1.000 kroner op til 2.000 kroner.
Initiativet er ikke det første af sin slags. Den amerikanske non-profit-organisation One Laptop Per Child (OLPC) lancerede sin bærbare XO-PC til lidt over 500 kroner rettet mod udviklingslande. Intel har produceret en tilsvarende, lavpris-computer, der koster godt 1.200 kroner.
Oversat af Pola Rojan