På verdensplan blev der i andet kvartal i år solgt godt 61 millioner pc'er på verdensplan, hvilket er knap 12 procent flere, end der blev solgt i samme kvartal 2006.
Det er analysehuset Gartner, der fortæller om salgstallene, og analysehuset slår samtidig igen fast, at Microsofts styresystem Vista kun har en "minimal" indflydelse på pc-salget.
"Pc-markedet fik et spark i salgstallene af et bedre end forventet salg i USA, Asien og Stillehavsregionen og Sydamerika," fortæller Gartner-analytikeren Mikako Kitagawa.
Dell kæmper fortsat
Verdensmarkedet holdes fortsat i gang af en stærk efterspørgsel fra især privatbrugere, og det er også stadig Hewlett-Packard, der med en markedsandel på 18,2 procent har retten til både den gule førertrøje og de hjemmestrikkede programmørsokker.
Dell derimod er som den eneste af de store leverandører gået tilbage fra en markedsandel på 17,8 procent i andet kvartal 2006 til 15,0 procent i andet kvartal i år.
De fem største pc-leverandører var i andet kvartal som følger med markedsandelen i parentes.
HP (18,2), Dell (15,0), Lenovo (8,0), Acer (7,2), Toshiba (3,9) og "andre" (47,7).
Anderledes i Europa
I EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) har markedsandelene en noget anderledes fordeling. Her hedder de fem største leverandører HP (18,7), Acer (11,8), Dell (11,7), Fujitsu/Fujitsu Siemens (5,9), Toshiba (4,3) og endelig "andre" med 47,8 procent af markedet. Og det er altså også i andet kvartal 2007.
Kort fortalt så går Lenovo frem, mens Dell går tilbage (som i de foregående tre kvartaler).
Ifølge Gartner bliver Dell nødt til at ændre sin måde at sælge på, hvis virksomheden igen vil have gang i væksthjulene.
Endelig skal det nævnes, at Gartner-tallene er foreløbige og altså kan ændre sig en anelse i den ene eller anden retning.