Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandale.
Med kun en procent af stemmerne, mente danskerne ikke at virk.dk har det i sig, der skal til for at danse med de rigtig store it-skandaler.
Kritikken af Virk var dog, at den var alt for bred og ufokuseret. Portalen ligner en rodebutik og sender ikke det rigtige signal om at være en samlet indgang til den offentlige sektor – det må gå galt.
Så slemt vurderede CBS-professor Mogens Kühn Pedersen virk.dk i begyndelsen af 2006.
I efteråret 2005 dukkede en højst besynderlig nyhed op i alle de danske it-medier: Danske virksomheder efterlyste en fælles offentlig portal med adgang til indberetninger til myndighederne.
72 procent af virksomhederne mente endda, at de ville bruge sådan en portal, hvis den fandtes.
Den selv samme undersøgelse, som Megafon havde udført for Hewlett-Packard, viste samtidig, at den eksisterende portal, Virk.dk, stort set var ukendt for de fleste af virksomhederne.
Bøvl med økonomien
Kun to ud af de adspurgte 415 virksomheder – det vil sige under en procent – kunne af egen kraft nævne Virk.dk som en offentlige digital ydelse, som virksomheden benytter.
Senere i portalens liv var det galt med økonomien.
Staten måtte skyde 24 millioner kroner i portalen for at redde den.
Uden indskuddet må den private partner Krak trække sig, fordi firmaet ikke tjener nok på erhvervsportalen
Økonomi og Erhvervsminister Bendt Bendtsen forklarede at staten ville tabe fra 45 til 60 millioner kroner, hvis Virk.dk lukker.
Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandale.