Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandaler.
På en tredjeplads i afstemningen kommer DSCs IC4-tog. Den mente 13 procent af danskerne var den største it-skandale herhjemme.
Èt af de mange problemer, som DSBs kommende IC4-tog har kæmpet med, er rod med elektronikken.
Nærmere bestemt er det softwaren, som har drillet, men det er meget svært at sige, hvad præcist problemet har været.
Både DSB og den italienske leverandør er nemlig holdt helt med at udtale sig om sagen.
Ikke desto mindre er der tale om en betydelig investering i fem milliarder kroners klassen for de i alt 83 tog.
Hvornår alle togene kommer ud og køre, er i skrivende stund også umuligt at spå om.
Tidslinie
1998
I DSB opstår de første ideer til en ambitiøs plan om flere direkte forbindelser mellem Øst-og Vestdanmark, mere moderne tog og hyppigere afgange. Planen kommer til at hedde "'Gode Tog til Alle' (GTA).
1999
For at leve op til målene i GTA er det nødvendigt at købe nye, moderne tog, som skal i udbud. Det bliver det italienske firma Ansaldobreda, der kommer med det bedste bud.
2000
Der bliver givet grønt lys til indkøbet af IC4, og i december skriver DSB kontrakt med Ansaldobreda om produktionen af toget. Pris: 5 milliarder kroner.
2003
Det første togsæt ankommer til Danmark for at blive samlet, prøvekørt og testet på et af DSB's tidligere værksteder.
Maj 2007
Berlingske Tidende erfarer, at forsinkelse lige nu skyldes software fejl i togene i Danmark.
Juni 2007
Sidste melding er, at togene ikke kommer ud og køre foreløbig.
Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandale.