En krig på ord.
Det er, hvad to netfirmaer nu bereder sig på i en retssag mod søgemaskinefirmaet Netpointers.
Det drejer sig om selskaberne Coolshop og Outletguru, der efter en hel række inkassorykkere fra Netpointers for betaling af søgeord, har fået nok af firmaets prispolitik og brug af såkaldte skyggesider.
"I alle mine år i branchen har jeg aldrig oplevet noget lignende. Det, som firmaet laver, er annoncefusk af værste skuffe," siger Jacob Risgaard, marketingchef i Coolshop.
Han venter nu på en stævning fra Netpointers og er klar til at gå i retten.
"Dette har udviklet sig til en sag på principper, og nu vil jeg simpelthen ikke finde mig i mere," fortæller Jacob Risgaard.
Forhøjer antallet af ord
Sagen begyndte at rulle, da Coolshop for præcis et år siden bestilte 20 søgeord á 300 kroner stykket pr. måned hos Netpointers, der kun skulle have betaling for hvert ord, såfremt det skabte en top 10 placering på Google.
Efter et kort stykke tid var antallet af ord øget til 43, uden Coolshop ifølge Jacob Risgaard havde givet besked på at forhøje antallet.
"Jeg fik en mail, mens jeg var i USA, og jeg havde tre dage på at svare på, om vi ønskede de 23 ekstra ord, som Netpointers havde valgt til os. Jeg nåede ikke at svare på mailen, og i løbet af ti dage skaffede alle 43 ord os top ti placeringer på Google," forklarer han.
Bruger skyggesider på egen server
Men Netpointers har ifølge Jacob Risgaard ikke brugt legale metoder for at opnå de gode placeringer.
"De har brugt deres egen høje page-ranking på Google til at placere kopi- eller skyggesider af vores hjemmeside på deres server for at forbedre søgningerne."
"Samtidigt har de også forsøgt at overtale os til at placere skyggesider på vores egen server. Da Google ikke accepterer dette, vil det kunne få katastrofale konsekvenser for os som webshop, hvis vi helt bliver slettet fra Google," fortæller han.
En skyggeside, som også kaldes en doorway-side, indeholder tekst og information, som giver en høj placering hos Google. Denne information vises ikke til de besøgende, når de klikker sig videre fra søgemaskinen.
Det sker ved at lave en omdirigering ved hjælp af Javascript.
Netpointers har tidligere været rodet ind i sager om brugen af skyggesider. Blandt andre forsvandt en række Radisson SAS-hoteller en kort overgang fra Google, efter flyselskabet havde brugt Netpointers søgeoptimering.
"Vi er ekstremt opmærksomme på, hvem der går ind og manipulerer med de her ting på en måde, så det forvrider og skaber en dårligere brugeroplevelse i vores søgninger," har Googles landechef Peter Friis tidligere udtalt til Computerworld.
Ryster ikke på hånden
En anden anke Jacob Risgaard har imod Netpointers er selskabets prispolitik.
"Vi havde jo pludselig en aftale om 43 søgeord i Google, der alle gik i top ti. Derfor kunne det bedre betale sig for os, at lave en fastprisaftale til 45.000 kroner for et helt år. Men lige pludselig fik vi en regning på 94.000 kroner uden nogen yderligere forklaringer, og pengene skulle betales up front," fortæller han.
Jacob Risgaard forklarer, at Netpointers også begyndte at fakturere for søgninger i Yahoo og på MSN, selvom det overhovedet ikke var nævnt i kontrakten. Derefter holdt Netpointers op med at svare på mails. I stedet sendte selskabet rykkere, der til sidst udmundede i trusler om en retssag.
"Vi ryster ikke på hånden, selvom Netpointers siger, at de er vant til retssager. Bare det, at selskabet har stor erfaring med retssager, siger vist lidt om deres rygte," siger han.
Handlet i god tro
Netpointers' salgschef Bo Sander Odgaard kan ikke helt se retfærdigheden i beskyldningerne.
"Først og fremmest har de jo vidst, at de fik 43 ord. De kunne jo bare henvende sig til os, og så ville vi naturligvis fjerne de 23 ekstra ord med det samme. Vi har handlet i god tro, da vi foreslog de 23 nye ord til Coolshop," forklarer han.
Samtidigt understreger han, at Netpointers ikke opererer med skyggesider. Derimod laver selskabet udelukkende informationssider, som ligger på kundernes egne servere.
Bo Sander Odgaard står også uforstående over for anklagen om en forhøjelse af prisen, da Coolshop ønskede at gå på en fastpris-aftale.
"Det er rigtigt, at selskabet kunne spare penge på at gå på en fastpris-aftale, da alle søgeordene gik på top ti i Google. Men jeg mindes ikke, at vi har faktureret Coolshop for det dobbelte ud af den blå luft," siger Bo Sander Odgaard.
Bedre end forventet
Han forklarer også, at det normalt tager meget længere tid, førend et selskab får så mange top 10 placeringer i Google.
Ifølge en mail fra Netpointers, så er den normale proces, at det tager op til tre måneder, før maksimalt ti procent af ordene er i top 10 på Google. Og det vil tage yderligere tre måneder før 50 til 80 procent vil have en effekt på Googles topplaceringer.
"Vi har simpelthen bare gjort det bedre end forventet, og vi kan jo ikke garantere sådan en succes hver gang," forklarer Bo Sander Odgaard.
Intet forlig på vej
De to parter med Coolshop og Outletguru på den ene side og Netpointers på den anden side ender derfor efter al sandsynlighed i retten.
Ingen af parterne vil rokke sig, og Bo Sander Odgaard fortæller, at han prøvede at indgå et forlig, hvis Coolshop betalte de udestående regninger.
"Men det ville firmaet ikke, så der var simpelthen lukket for videre dialog," forklarer han.
Allerede på nuværende tidspunkt prøver direktør Heine Østergaard fra Outletguru at hverve flere selskaber til den kommende retssag inde på iværksætter-sitet amino.dk.