Computerworld News Service: Det er virksomheden Emotiv Systems, der har udviklet en softwareteknologi, der ved hjælp af et særligt headsæt laver en grænseflade mellem en computer og mange millioner neuroner i hjernen.
Teknologien gør en computer i stand til at opfange både bevidste tanker og ubevidste følelser, og den giver spillet mulighed for at reagere på det, oplyser virksomheden.
I sidste måned løftede Emotiv sløret for et udviklerværktøj, der giver udviklere mulighed for at udvikle spil, der bruger teknologien.
Virksomheden har også en række demonstrationer online.
Hjernesignaler
Udviklerværktøjet består af tre forskellige sæt, der hver især er tunet ind på at læse forskellige karakteristika af en computerspillers hjernesignaler.
De signaler kan spillet reagere på.
”Målet er at skubbe interaktionen mellem menneske og maskine endnu længere end set hidtil. For eksempel kan et Fantasyspil, der bruger Emotiv-teknologien, mærke spillerens følelser og virtuelt tranformere spilleren om til Hulk for eksempel,” siger direktør i Emotiv Systems, Tan Le og fortsætter:
”I stedet for at et spil kan sættes på indstillingerne let, middel og svær, så kan spillet fortolke spillerens tankegang og tilpasse sig derefter i realtid. Hvis vi ændrer på sværhedsgraden dynamisk efter spillerens erfaring, så bliver det langt mere interessant,” siger hun.
Emotivs programmer optager signalerne gennem et headsæt, der er udstyret med specielle sensorer, der er i stand til at måle den elektriske aktivitet.
Headsættet er batteridrevet og kan kommunikere trådløst med spillekonsollen eller computeren.
Tre forskellige programmer
Firmaets første program i udviklersættet kan læse spillerens ansigtsudtryk.
Ved at fortolke mønstre i den elektriske aktivitet på overfladen af hovedet, kan softwaren afgøre om man smiler eller laver mærkelige grimasser af bare skræk over handlingen i spillet.
Et andet program kan afgøre om spilleren er rolig eller ophidset.
Den tredje komponent i udviklersættet, Cognitiv, tillader spilleren at styre ting i spillet ved hjælp af telekinese.
”En spiller kan bruge omkring 15 forskellige tankestyrede elementer i et spil. Det kan eksempelvis bruges til at flytte en klods i spillet.
”Det kan godt være, at teknologien ikke kan erstatte andre spil-controlere, men det vil appellere til mange spillere,” siger Tan Le.
Hjerneforsker er skeptisk
Shelley Batts er doktor i neuroscience og ser ikke lige så positiv på teknologien.
”Emotiv har modificeret eksisterende EEG-teknologi, som kan foretage grovkornede målinger af hjerneaktiviteten. Emotiv har forbedret teknologien ved at lave et headsæt der kan måle hjerneaktiviteten uden at man bruger en særlig gele, der bedre kan lede strømmen. De har også lavet en proprietær algoritme, der gør det nemmere for systemet at ignorere irrelevante informationer. På nuværnde tidspunkt er skeptisk og jeg er ikke sikker på at den gode omtale kan leve op til det, virksomheden lover,” siger hun
Direktøren i Emotiv oplyser at de første spil der bruger deres tankelæser-teknologi udkommer i løbet af 2008.
Oversat af Christian Carlsen