Søgegiganten Google lancerer nu firmaets web-baserede kontortjenester med tekstbehandling og regnearksfunktioner i en version som er direkte målrettet erhvervslivet.
Dermed går Google for alvor ind på Microsofts enemærker, markedet for kontorprogrammer til virksomheder, hvilket for øjeblikket er domineret af Microsofts office-pakken, skriver Wall Street Journal.
Pakkeløsningen er den seneste af de services, som Google har lanceret til virksomheder. I august frigav firmaet en vifte af løsninger til firmaer, som blandt andet indeholder kalender og e-mail klient funktioner.
Ifølge Google bruger mere end 100.000 virksomheder tjenesten. Desuden tester kæmpefirmaet General Electric ifølge Google en version af den nye programpakke.
Den nye premiumudgave af de onlinebaserede værktøjer koster omkring 284 kroner per bruger om året.
Med betalingen følger ekstra plads til at gemme e-mails sammen med en garanti om, at de lagrede e-mails altid vil være virtuelt tilgængelige. Firmaet regner senere med at supplere programpakken med et værktøj til blogs.
Google har længe benægtet at være på vej ind i en direkte konkurrence på kontorprogrammer med Redmont-giganten Microsoft.
Firmaets topchef Eric Schmidt afviser da også disse rygter I et interview og siger at “de to verdener vil sameksistere et stykke tid,” tildels fordi store virksomheder kan være langsomme til at omstille sig.
Men ifølge topchefen bruger firmaet meget tid på at udvide både supportfunktioner og salgsafdelingen så selv de største firmaer kan komme i stald hos Google.