Der blev mere plads på skrivebordene i løbet af 2006.
Erhvervsliv og forbrugere valgte i langt de fleste tilfælde fladskærme og ikke de gammeldags pladskrævende CRT-monitorer, når de skulle investere i nye skærme til computerne.
Der blev i alt solgt 161,1 millioner skærme i 2006 og heraf udgjorde de flade LCD-skærme 126,3 millioner, hvilket svarer til næsten 80 procent af markedet.
Det viser de seneste tal fra IDC.
- CRT-skærmenes andel af markedet skrumper ind. Der er stadig mange af dem derude, og vi vil stadig se dem på markedet i 2007, men deres andel af nysalg skrumper hurtigt ind, siger Tom Mainelli, forfatter til IDC-rapporten "IDC Monitor and Projector Review"
IDC har også undersøgt leverandørernes markedsandele af LCD-markedet i 2006. Her er Dell førende med en markedsandel på 17,4 procent, mens Samsung sidder på 14,2 procent, HP på 9,9 procent, LG på 8,4 procent og ViewSonic på 5,4 procent.
Tallene er baseret på reelle tal for de første tre kvartaler af 2006 og et estimat for fjerde kvartal.