Telenors Sonofon/Cybercity-ægteskab dufter af guld

Telenor høster nu nogle af de frugter, som selskabets forventede ville blive resultatet, da den norske telekoncern købte bredbåndsselskabet Cybercity for at supplere mobildatteren Sonofons produkter på det danske telemarked.

Telenor begynder nu at høste nogle af de frugter, som selskabet forventede ville blive resultatet, da den norske telekoncern i maj 2004 købte bredbåndsselskabet Cybercity for 1,4 milliarder kroner.

Daværende Telenor-boss, Morten Karlsen Søby, pegede dengang på stordriftsfordele og synergieffekter som de væsentligste årsager til købet af Cybercity og svenske Bredbandsbolaget.

I alt regnede Telenor med at høste stordriftsfordele til en værdi af et par milliarder kroner, ved at knytte tætte bånd mellem Telenor, Sonofon, Cybercity og Bredbandsbolaget.

Synergieffekter 650 millioner kroner værd

Derudover anslog Telenor, at synergieffekten mellem Sonofon og Cybercity vil være 650 millioner kroner værd.

Det regnskab var måske ikke helt hen i skoven, da Telenor i dag har fremlagt årsregnskab for 2006, der viser massiv fremgang for Sonofon og Cybercity.

Henrik Clausen, administrerende direktør for Sonofon og Cybercity peger da også på synergieffekterne som en væsentlig forklaring på fremgangen for mobilselskabet og bredbåndsleverandøren.

- Vi nyder godt af, at vi kan kombinere mobil og bredbånds-tjenester, og at vi kan sælge på tværs af Sonofons og Cybercitys kundebaser, siger Henrik Clausen.

Alle produkter på hylderne

Telenor holder dog fast i dets strategi om at beholde Sonofon og Cybercity som selvstændige virksomheder.

- Sonofon og Cybercity er stærke brands på henholdsvis mobiltelefoni og bredbånds-markederne, men de to afdelinger vil nærme sig hinanden mere og mere, siger han.

Han forventer, at mobiltelefoni og bredbånd på længere sigt vil konvergere, hvilket giver yderligere muligheder for synergieffekter mellem de to selskaber.

- Vi er luften med 3G-telefoni, hvor vi skruer op for satsningen og hastigheden i det kommende år. Her er vigtige elementer tjenester som tv og video, hvor vi har interessante muligheder i forhold til de forskellige platforme, siger han.

Eksempelvis har Telenor-koncernen netop indgået en international samarbejdsaftale med Warner Music Group om musik, billeder og video, som Henrik Clausen har store forventninger til.

- Det vil dels give adgang til en del indhold på koncernbasis, men aftalen giver også mulighed for at indgå lokale aftaler, så det ser spændende ud, siger han.

Teknologierne ikke det vigtigste

Udover mobiltelefoni og bredbånd satser Sonofon også stort på hotspots (Wlan), da selskabet er i fuld gang med at etablere 500 hotspots, som skal komme begge selskabers kunder til gode.

Han fortæller, at Sonofon/Cybercity også har kigget på den trådløse bredbåndsstandard Wimax, hvor selskabet har de nødvendige licenser, hvis de skulle få lyst til at gå i luften med et netværk.

Det er der dog ingen konkrete planer om i øjeblikket, understreger Henrik Clausen.

- Der er mange teknologier, der kan anvendes, men det er ikke det vigtigste. Vi satser på kobber, fiber, 3G og Wlan i øjeblikket, men viser det sig, at vi kan kombinere nye teknologier med de eksisterende på en meningsfuld måde, så gør vi det, siger Henrik Clausen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere