Mens Telenor-aktien i øjeblikket får bank på den norske børs på grund af et svagere årsresultat for 2006, end aktieanalytikerne havde forventet, har den administrerende direktør for Telenors to danske datterselskaber, Sonofon og Cybercity, Henrik Clausen, svært ved at få armene ned.
- Vi har i 2006 haft den bedste omsætning og indtjening nogensinde, og det er tilfredsstillende, lyder det fra Henrik Clausen i en pressemeddelelse.
Den er udsendt i kølvandet på Telenors årsregnskab for 2006, som koncernchef Jon Fredrik Baksaas præsenterede for pressen på verdens største mobilkongres 3GSM, der i øjeblikket løber af stablen i Barcelona.
Massive investeringer
Ifølge Henrik Clausen hænger de positive resultater i Danmark sammen med, at de to selskaber har investeret massivt de senere år.
Og det har Telenor tænkt sig at fortsætte med.
- Det vil vi gøre for hele tiden at blive ved med at udfordre det danske telemarked. Sonofon fortsætter udrulningen af 3G-mobiltelefoni samt etableringen af 500 hotspots. Cybercity lancerer bredbåndsforbindelser på 20 Mbit/s i endnu flere byer og vil inden sommerferien tilbyde hastigheder på op til 50 Mbit/s, siger Henrik Clausen.
Sonofon tæt på 1,4 millioner mobilkunder
Telenors danske mobilforretning, Sonofon, har nydt godt af, at det er blevet bedre til at holde på dets kunder, som samtidig taler mere i mobilen end tidligere.
Således endte Sonofons samlede omsætning i 2006 på knap 5,2 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på otte procent i forhold til året før.
Samtidig øgede selskabet indtjeningen (EBITDA) til knap 1,3 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 17 procent sammenlignet med 2005.
- Resultat afspejler, at Sonofon har haft en kundetilvækst i 2006 på 114.000, så vi ved årets udgang havde knap 1,4 millioner kunder. Derudover afspejler resultatet, at vi i lang tid har haft fokus på de loyale kunder, det vil sige, at vi belønner dem, som bliver hos os, med fordelagtige priser. Endelig ser vi en stor vækst i mobile flatrate-produkter, hvor kunden ikke behøver at bekymre sig om uforudsete telefoniudgifter, siger Henrik Clausen.
Cybercity presset på indtjeningen
Der er også fremgang at spore i Telenors danske bredbåndsforretning, Cybercity, hvor omsætningen skød i vejret med 33 procent og landede på 718 millioner kroner.
Indtjeningen (EBITDA) er også steget markant, da det er 26 procent højere end året før.
Det hele er dog ikke guld og grønne skove for Telenors danske datterselskaber, da indtjeningsmarginen i Cybercity er faldet en smule, fra 32 til 31 procent, i løbet af det seneste år.
- Forklaringen ligger i den hårde konkurrence, der er på bredbåndsmarkedet i øjeblikket. Konkurrencen lægger et stort pres på prisen, hvilket dog kommer vores kunder til gode, siger Henrik Clausen.