Hos min læge opdagede jeg en ting, der fik mig til at tænke på, hvordan mange ledere i praksis er med til at begrænse innovationskraften i deres virksomhed. Og det på grund af en – tilsyneladende – lille og ubetydelig fodfejl.
Da jeg ankommer hos lægen, ser jeg nemlig på hans dør et nydeligt lille messingskilt med påskriften “Døren er åben”.
Jeg skulle dog enten være decideret blind eller analfabet for ikke med det samme at se, at udsagnet på skiltet var en lodret løgn.
For døren var rent faktisk lukket, selv om skiltet påstod det modsatte.
Gu er den da ej
Det er på samme måde i mange organisationer. “Min dør er altid åben”, lyder mantraet her hos chefer, som gerne vil basere forholdet til medarbejderne og udviklingen i virksomheden på en åben kommunikation.
Men mange medarbejdere oplever i praksis det stik modsatte, når den dør, som “altid er åben”, viser sig altid at være lukket.
Lukkede døre, der påstår, at de er åbne, er i den grad en hæmsko for innovationen.
For innovation er at tænke nyt og anderledes, og det kræver både åben dialog og åbne beslutningsprocesser.
Den stærkeste katalysator
Åbne døre er med andre ord noget nær den stærkeste katalysator for både kreativitet og handlekraft.
Gode og kreative ideer opstår ofte hos den enkelte medarbejder.
Men hvis idéerne skal modnes og udvikle sig, så kræver det en åben og konstruktiv dialog med andre mennesker med andre synspunkter og vinkler.
Kun ved at blive testet og sat på prøve igen og igen kan man med bare nogenlunde sikkerhed sige, om en god idé til sidst kan omsættes til succesfuld innovation.
I den proces bliver det helt afgørende med en løbende, åben dialog.
Og det kræver, at det ikke er chefen, der bestemmer, hvornår døren er “åben”, men at den enkelte medarbejder reelt oplever at møde en åben dør, når der er behov for at komme igennem.
Døren må ikke lyve
På samme måde er det med handlekraften. Hvis man som idémand oplever, at chefens dør “lyver” – altså at den påstår at være åben uden at være det – så oplever de fleste det som en våd klud i ansigtet. Og kun de færreste forsøger sig igen.
De mister ganske enkelt både viljen og modet til at handle, og det betyder, at færre af de gode ideer reelt bliver omsat til innovation.
Idemænd er ildsjæle. Hvis de først fænger, så skal der reelt kun ganske lidt til for, at de bliver ved med at brænde – og måske en dag er dem, der antænder et stort og lysende bål, som for alvor får fyret op under en virksomhed.
Omvendt skal der også kun ganske lidt til i starten for at slukke gnisten for tid og evighed.
Den åbne dør er her brugt som et billede – på den åbne kommunikation, på dialogen og videndelingen i en organisation. Men den åbne dør har også en helt praktisk betydning. Det har vist sig ved flere forsøg.
Udfordring: Fjern døren
Så derfor til slut en udfordring til alle jer ledere:
Tør du – bare som forsøg i en uge – tage alle hængsler af din dør?
Det kan godt være, at det ikke på en uge skaber innovationsmirakler.
Men hvis du lytter godt efter, så lur mig om ikke der pludselig ud af intetheden opstår (eller genopstår) ideer, der både er kreative og spændende.
De har nok altid været der.
Men for lederne er de bare så pokkers svære at høre bag den lukkede dør…
Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.