Google har solgt reklameplads til to mænd, Brandon Drury og Luke Sample, som reklamerer for en applikation, der er designet til at finde og downloade piratkopierede film, hvilket har gjort gjort en stribe af de store amerikanske film-studier gale i skralden.
Ifølge de to mænd har Google beredvilligt stillet vejledere til rådighed, der har hjulpet dem med reklamekampagnen.
Hjælpen har blandt andet bestået i tilbud om kredit og forslag til nøgleord til at at promovere hjemmesiden. "Bootleg movie download" og "pirated" var nogle af Googles forslag til søgeord.
Google vil forbedre sig
De store filmselskaber, der har klaget over sagen, tæller News, Viacom International, Sony, NBC, Time Warner og Walt Disney.
Google har efter klagen holdt et møde med filmselskaberne og har efterfølgende lovet at fjerne bestemte reklamer, som filmselskaberne er utilfredse med.
Samtidig bedyrer Google, at selskabet vil holde op med at sælge nøgleord, der promoverer piratkopiering.
Google har desuden lovet at holde bedre øje med nøgleordene og at oplære sin salgsafdeling i at undgå salg af den type reklamer
– Vi forbedrer hele tiden vores system, så det kan frasortere reklamer som ikke overholder vores principper, lyder det fra en Google-talsmand
Oversat af Ditte Thøgersen