Siden en af verdens største trykkerivirksomheder, japanske Dai Nippon Print Company, overtog danske Dnp i 1989 har Dnp iført sig førertrøjen på markedet for optisk skærmteknologi.
- Dnp sidder på 65 procent af markedet for bagprojektions-skærme. Vi producerer kun skærme – ikke projektorer, fortæller Lisette Jørs, marketingchef, dnp Denmark.
I dag har Dnp godt 80 medarbejdere på fabrikken i Karlslunde, der i regnskabsåret 2005/06 havde en bruttofortjeneste på 42 millioner kroner og et resultat før skat på tre millioner.
Moderselskabet Dai Nippon Print omsætter til sammenligning for mere end 74 milliarder kroner om året.
Optisk teknologi
Bagprojektions-skærme kaldes optiske skærme, hvor det optiske består i, at der sidder en linse i skærmen, som så belyses af projektoren.
- Linsen bryder lyset forskelligt alt efter, hvordan er konstrueret, og vi kan styre skærmens egenskaber ved at designe denne linse på forskellig vis, forklarer Lisette Jørs.
Markedet for de bagbelyste skærme er et nichemarked, der højst svarer til fem procent af hele verdensmarkedet for projektorbelyste skærme.
- Men i dag bevæger vi os ind på det mere traditionelle marked for frontprojektorer, som vi kender dem fra mødelokaler. Vi har lanceret en frontbelyst skærm – Supernova - der kan bruges uden at slukke lyset eller trække gardiner for, siger Lisette Jørs.
[b[Amerikansk konkurrence
Konkurrence mærker Dnp især fra det amerikanske firma Stewart Filmscreen, men når det gælder de bagbelyste optiske skærme, er der stadig ingen over eller ved siden ad dnp.
Kunderne er distributører og forhandlere over hele verden, mens slutbrugerne er meget forskellige.
Lige fra det kinesiske militær over et trafikkontrolcenter i London til mødelokaler, simulatorer og skærme i forskellige butikker.