Når verdens befolkning skal se, hvad der sker på nettet, så foregår det oftest via en browser fra Microsoft.
Men den populære Internet Explorer har i 2006 mistet markedsandele til Mozillas Firefox.
Selvom Microsofts nyeste Explorer 7 har vundet 18 procent af markedet, så viser analysebureauet Net Applications browseropgørelser fra 2006, at Internet Explorer samlet har mistet 5,67 procent points af det samlede browsermarked.
Nu er Microsofts samlede andel på cirka 79,5 procent.
Til gengæld vokser udbredelsen af konkurrenten Mozillas FireFox, der er gået fra 9,5 procent i januar 2006 til 14 procent i december 2006.
I det forgangne år har Mozilla også lanceret en ny browser, FireFox 2.0, som i december 2006 stod for 5,20 procent af det samlede marked.
Den andel forventes at stige væsentligt i 2007, da Mozilla efter 24. april ikke vil udbyde opdateringer til FireFox 1.5 mere.
Safaribrowseren er i 2006 gået beskedne 1,24 procent points frem til at sidde på 4,24 procent af markedet.