Brugergenereret indhold er for alvor kommet i vælten.
Succestjenester som YouTube, Myspace og Flickr har sørget for, at stadig flere får øjnene op for værdien af brugernes egne bidrag.
Nu kaster Yahoo og Reuters sig ud i bølgen og vil fra og med næste uge tage mod billeder og videoklip fra mennesker, der oplever begivenheder, som er værd at rapportere. Resultatet bliver onlinetjenesten You Witness News.
- Målet med tjenesten er at drage fordel af alle de mennesker derude, som render rundt med videokameraer eller mobiltelefoner med kamerafunktion og som måske er vidner til væsentlige nyheder. Ved hjælp af blot et par enkelte klik har man adgang til et globalt publikum, siger Scott Moore, nyhedschef hos Yahoo, til Information Week.
Uafklaret belønning
You Witness News er tænkt som en tjeneste, der kan illustrere og forstærke indholdet i nyhedshistorier fra Yahoo News og Reuters.com.
Reuters påtænker også at udvælge læserbidrag, der kan distribueres til nyhedsbureauets kunder.
Ifølge Moore er der fortsat ikke udformet nogen konkrete planer for belønning af bidragyderne, men en eller anden form for aflønning vil blive aktuel.
- Ingen vil formentlig kunne have dette som et levebrød, men vi anerkender klart, at der er en kommerciel værdi i denne type billeder og video. Vi vil derfor have en mekanisme som sørger for, at folk skal kunne få en betaling for bidragene, siger nyhedschefen.
Indtil dette er på plads vil Yahoo tilbyde belønning i form af onlineprofiler, der viser hvilke bidrag brugeren har sendt ind.
Redaktørerne af You Witness News vil naturligt nok filtrere de bidrag, der kommer ind, så ikke dårlige eller falske bidrag slipper igennem nåleøjet.