Microsoft Office, verdens mest populære samling af kontorprogrammer som Word, Excel, Outlook, PowerPoint med flere, er på vej i en ny version.
Der er dog de færreste virksomheder, der har behov for at udskifte den gamle samling af programmer med den nye. I hvert fald bliver det noget af en opgave, at overbevise forbrugerne om behovet for at skifte. Det indrømmer chefen for Microsoft Office, Chris Capossela, overfor BBC’s onlinetjeneste.
- En af de største udfordringer er kampen mod opfattelsen af, at man klarer sig fint med de gamle udgaver af programmerne, siger Chris Capossela.
Office 2007 er klar til virksomheder den 30. november og i januar kommer den i butikkerne – også på dansk. Lanceringen sker sammen med Microsofts nye styresystem Vista.
Mange større virksomheder vil få Office 2007 leveret som en del af deres eksisterende it-kontrakter og -serviceaftaler, men mindre virksomheder og private brugere må overtales, før de springer på vognen.
Ny grænseflade
Når forbrugerne så endelig er blevet overtalt, så mødes de af en splinterny brugergrænseflade, designet med henblik på at gøre det lettere at betjene applikationernes mange funktioner og faciliteter.
Med omkring 400 millioner brugere af Office på tværs af kloden, står Microsoft således med en gedigen omskolingsopgave foran sig.
Microsofts Office-chef er dog ikke skræmt af opgaven, men ser faktisk den nye grænseflade som én af de væsentlige årsager til at vælge den nye version.
- Den nye, forenklede brugergrænseflade er en af primære årsager til at skifte til Office 2007. Den gør, at man får meget mere ud af produktet, mener Chris Capossela.