Toshiba, der fortrinsvis er kendt for at producere bærbare pc’er, er træt af at ligge et stykke nede på listen over de bedst sælgende mærker for bærbare pc’er i Norden.
Derfor har Toshiba i løbet af efteråret øget antallet af modeller, der sælges på det nordiske marked, så selskabet nu markedsfører 14 forskellige bærbare pc’er.
Håbet er at vokse i regionen.
Toshiba er en mindre spiller på det nordiske marked for bærbare pc’er, men ifølge nordisk chef, Peter Skou, er selskabet vokset hastigt i det seneste år.
Han angiver en udvidelse af forhandlernettet på 45 procent, som en væsentlig del af forklaringen.
Måske Toshibas timing er perfekt, for foreløbige tal fra analysehuset IDC viser, at salget af bærbare computere stormer frem i Danmark, mens interessen for at købe en stationær pc er kølnet betragteligt.
- I tredje kvartal blev der solgt 32 procent flere bærbare end i samme periode sidste år. Det er imponerende, at det kan blive ved, sagde Anders Elbak, senioranalytiker hos IDC, således for en måned siden, da de nye tal dukkede op.
Elbak mener især, at det er lave priser på de bærbare og privatmarkedet, der driver salget frem, men angiver også, at der er tale om et hårdt presset marked, hvor alle slås for at blive størst.
Ser man på IDC's seneste opgørelse over det bærbare marked i Danmark, ligger HP på førstepladsen, efterfulgt af Acer. Lenovo, Dell og Fujitsu Siemens, mens Toshiba er nede på sjettepladsen med en markedsandel på 5 procent.