Skype er på jagt efter nye markeder, og sigtet er denne gang indstillet på de større virksomheder.
Der er sat gang i udviklingen af tjenester, eksempelvis er et call-center og forbedret sikkerhed lige om hjørnet.
Normalt er Skype en enkeltbruger-klient, men nu satser firmaet på tjenester, der er rettet mod mange samtidige brugere i en virksomhed.
- Vi er snart klar med en call-centertjeneste, og der er flere virksomhedsløsninger på vej, siger Skypes chef på forretnings-området, Jonathan Christensen.
Han tilføjer, at Skype også forbedrer sikkerheden og kvaliteten i de samtaler, der overføres via forskellige net.
Hjemmestrikkede løsninger
Virksomheders brug af Skype er ikke ny, men det er første gang at Skype for alvor satser på dette marked.
Tidligere er løsningerne kommet fra opfindsomme firmaer, der selv har strikket de nødvendige software-løsninger sammen.
Rejseforsikringsvirksomhed IHI var nogle af de første i Danmark til benytte en løsning, hvor Cisco Call Manager blev integreret med gratis internettelefoni via Skype.
– Der er store besparelser forbundet med denne integration mellem Skype og Call Manager. Hvis en kunde i eksempelvis Australien gerne vil købe en IHI forsikring, har vores australske samarbejdspartner førhen ringet for adskillige kroner i minuttet til vores hovedkontor for at gennemføre salget, siger projektleder i IHI, Jakob Schmidt Sørensen.
- Dette kan vi nu gøre både nemmere og ikke mindst helt gratis ved at benytte linket på vores hjemmeside, siger han.
Skype, der er udviklet af danske Janus Friis, blev i fjor solgt til auktionshuset Ebay for 15 milliarder kroner.