- Vi har måttet udvide deltagerantallet tre gange.
Sådan lød det, da 470 personer i dag blev budt velkommen til konferencen Bredbåndsdagen 2006 i København.
Og for at understrege den optimisme blev den første kommentar fulgt op af en erindring om, at musiklegenden Van Morrison havde givet den gas i selv samme bygning som konferencen for ikke så længe siden.
Jo, bredbåndsfolket i Falconer var i godt humør, og da belysningen i salen var dæmpet, og spotlyset havde fundet scenen, kunne Jørgen Abild, direktør i IT- og Telstyrelsen, da også berette, at Danmark klarer sig ganske godt som bredbåndssamfund.
- Men der fortsat er brug for en regulering af markedet, så der kan komme en bedre konkurrence, understregede direktøren.
Elselskaber et hovedtema
Af samme årsag ser Jørgen Abild meget positivt på de mange investeringer fra elselskaberne, der netop er med til at øge konkurrencen.
- Jeg tror, at en konkurrence mellem forskellige former for infrastrukturer er positiv, sagde Jørgen Abild med henvisning til, at bredbåndet har mange ansigter i form af både det almindelige kobbernet, fiberforbindelserne og de trådløse teknologier.
I det hele taget var elselskabernes store bredbåndsinvesteringer et af hovedtemaerne på Bredbåndsdagen.
Canadiske Bill St. Arnaud fra internetorganisationen Canarie Inc. udtrykte begejstring over at være i det land i verden, hvor der flest bredbåndsforbindelser per indbygger. Alligevel dryppede han lidt malurt i bægeret, da han gav elselskaberne et godt råd med på vejen.
- I skal ikke forsøge at blive telefonselskaber. Sats på fiberen og intet andet, og tjen penge på at skabe og vedligeholde infrastrukturen, lød det fra Bill St. Arnaud.
TDC: Vi skal lytte til kunderne
Det er uvist, om det var med den kommentar som inspiration, at Kim Frimer, direktør for TDC Totalløsninger, gik på scenen lidt senere.
Under alle omstændigheder var hans vinkel på bredbåndssituationen klar – danskerne har slet ikke brug for de vildt høje hastigheder, som fibernetværket kan tilbyde.
- Vi snakker meget om hastigheder i vores branche, men er det egentlig det, vores kunder interesserer sig for, lød det retoriske spørgsmål fra Kim Frimer.
Han viste herefter en grafik over TDC’s bredbåndskunder, der i gennemsnit har 1,8 Mbit at gøre godt med, hvilket ifølge Kim Frimer er mere end rigeligt for de fleste.
I stedet er det ting som service og indhold, der skal fokus på, mener TDC.
Samtidig kunne Kim Frimer dog fortælle, at TDC snart kan tilbyde 50 Mbit på kobbernettet, og at man samtidig aldrig har gravet så meget fiber ned i jorden, som man har gjort i år.
- Men det er klart, at når vi har så meget kobber i jorden, som vi har, ville vi da være godt dumme, hvis vi ikke forsøgte at tjene penge på det, forklarede Kim Frimer og slog samtidig fast, at TDC er ligeglad med, hvilken net-teknologi, man bruger – bare det er den mest økonomiske.