Når konferencen Bredbåndsdagen 2006 i dag finder sted i København, er det med deltagelse af de fleste centrale aktører i den danske bredbåndsindustri.
Måske man også burde have inviteret forbrugerne med, for det er i høj grad dem, der kommer til at afgøre, om Danmark udvikler sig til et egentligt bredbåndssamfund.
Danmark er ganske vist langt fremme hvad angår antallet af bredbåndsforbindelser.
Et godt stykke vej endnu
Det blev understreget, da OECD tidligere på måneden kunne fortælle, at ingen andre lande har flere bredbåndsforbindelser per indbygger end Danmark, der har næsten 1,6 millioner af forbindelser.
Men der er fortsat et pænt stykke vej, inden alle danskere har set mulighederne i det forjættede bredbånd – og udnytter dem.
- Mine egne forældre kører stadig på en dial-up forbindelse, og de føler sådan set ikke, at de har behov for mere end det. Samtidig har de måske også nogle tekniske barrierer ved overhovedet at bruge internettet, så vi må erkende, at der nok er en stor befolkningsgruppe, som vi får svært ved at få med på bredbåndsvognen, siger Brian Troelsen, senioranalytiker hos IDC.
Content is king
Han mener ikke, at man kan gruppere danskerne på alder, når det handler om lyst og kompetencer til at udnytte bredbåndet, for det er mere et spørgsmål om den sociale og uddannelsesmæssige baggrund.
Sikkert er det dog, at det bliver et udbuddet af indholdstjenester, der kommer til at afgøre, hvor stor en del af danskerne, der ser lyset i det lynhurtige internet.
- Der skal være et fornuftigt content til slutbrugerne. Vi har endnu ikke set det store optag af de mere interessante services som for eksempel bredbånds-tv. Det er lige så stille på vej, men der er ikke sket noget større optag endnu, siger Brian Troelsen fra IDC.
Sund dansk konkurrence
Brian Troelsen peger på, at Danmark har en sund konkurrence på bredbåndsmarkedet, hvilket blandt andet er med til at sikre, at selve infrastrukturen kommer hurtigt på plads.
- Der er en pæn underskov af mindre niche-virksomheder, som er fokuseret på det her marked, men bæredygtigheden afhænger også her meget af det content, som virksomheder som TV2 og DR tilbyder.
- Om ganske få år har vi hele motorvejen til at køre det store bredbåndskrevne content på, men der skal først og fremmest komme et skub fra content-udbyderne selv. Det handler om, at der skal laves nogle fornuftige partnerskaber, og at der gode business cases på det. Og de mangler nok i øjeblikket, mener Brian Troelsen.
Bredbåndsdagen 2006 finder sted i København, og hovedtemaerne er infrastruktur, sikkerhed og forbrugerbehov. 34 bredbåndseksperter og 300 bredbånds-beslutningstagere deltager i konferencen.
Læs mere om Bredbåndsdagen 2006 på computerworld.dk senere i dag.