Underskoven af danske IP-telefoniudbydere er nærmest væltet op af jorden i de senere år
Men ifølge teleanalytiker Torben Rune kan omblomstringen meget vel visne i takt med mobiltelefonens overbevisende fremstød.
Ifølge IT- og Telestyrelsen var der ved udgangen af 2005 hele 5.469.345 mobiltelefon-abonnementer i Danmark, og mens antallet af abonnementer stiger, falder prisen for at tale i mobiletelefon.
Den udvikling bør give mange af de mindre udbydere af IP-telefoni nervøse trækninger, hvis man skal tro Torben Rune, der er teleanalytiker hos rådgivningsfirmaet Netplan.
- Vi har jo set en opblomstring af IP-telefonifirmaer, men den tror jeg ikke fortsætter. Fastnettelefonen – og jeg betragter også IP-telefoni som fastnettelefoni – er vigende i forhold til mobiltelefonen, så der vil ske en konsolidering, fordi fastnetmarkedet presses af mobilmarkedet, siger Torben Rune.
Konsekvensen bliver konsolidering
Torben Rune mener, at vi allerede har set toppen af kurven over nye udbydere af IP-telefoni.
- Der er måske stadig plads til, at der kan komme nogle nye operatører, men i længden tror jeg ikke på, at alle de her småselskaber kan overleve. De er simpelthen nødt til at have en vis volumen, mener Torben Rune.
Spørgsmålet er så, om resultatet bliver, at de eksisterende virksomheder smelter sammen, eller om de i stedet forsøger at udvide forretningen, så de har flere strenge at spille på end blot den traditionelle IP-telefoni.
- Der vil være luft til enkelte, der kommer med helt nye, geniale produkter, som ingen havde tænkt over. Men jeg ville nu ikke sætte mine penge i et IP-telefoniselskab, hvis jeg ville forrente mine sparepenge over de næste 10 år, lyder meldingen fra Torben Rune.
Han tror i stedet, at mange af IP-telefonivirksomhederne vil konsolidere, så de i fællesskab kan opnå tilstrækkelig mange kunder.
- De mindre udbydere bliver, hvis de til stadighed skal have en konkurrencedygtig forretning, nødt til at have mange kunder, og det kan de få ved at slå forretningerne sammen til større enheder, forklarer Torben Rune.
Broget flok
Teleanalytikeren fra Netplan mener, at IP-telefoni-udbyderne generelt kan inddeles i to grupper: Dem der sigter mod de private kunder, og dem der går efter erhvervslivet.
- Blandt den første gruppe er der masser af småfirmaer – lige fra den lokale boligforning, der sætter en IP-server op nede i kælderen, til firmaer, der specialiserer sig i IP-telefoni til for eksempel Grækenland, forklarer Torben Rune.
Han fortæller, at den anden gruppe er mere rettet imod nogle grundfunktioner hos erhvervsvirksomhederne.
Hos den del af IP-telefoniudbyderne tegner der sig nu et billede af, at mange af de virksomheder, der startede som traditionelle udbydere af IP-telefoni, bliver egentlige service-providers, der satser på hostet IP-telefoni.
- Hos erhvervsdelen kan man sige, at det er begrænset, hvor mange forskellige funktioner, man kan tilføje til IP-telefonien. Det er nogle ganske ensartede og generelle behov, der skal løses, så som omstilling, indringning og udringning. Men det skal så til gengæld også virke hver gang, siger Torben Rune.