Er 3G et opreklameret blålys?

Sonofon har lanceret 3G telefoni som det tredje danske teleselskab. Det er stadig uklart, om der er fornuftig forretning i 3G, som bides i haserne af andre teknologier. Telias vent-og-se holdning på området kan være den mest fornuftige.

ComputerViews: Er 3G telefoni et uomgængeligt produkt, som ethvert dansk teleselskab med respekt for sig selv bare må have i sin portefølje?

Ja, siger de i det Telenor-ejede Sonofon, der i denne uge har lanceret 3G telefoni i Danmark, efter en rekordhurtig netværksudbygning.

Nja, siger de hos konkurrenten Telia, som nok har en licens og udbygger deres netværk, men endnu ikke har lanceret et produkt i det danske marked og tilsyneladende ikke skynder sig voldsomt.

Hvordan går det så egentlig for dem, der allerede tilbyder 3G tjenester? Ja, både teleselskabet 3, der i Danmark har været pioneren på området, og TDC Mobil, som listede sig ind på markedet sidste år, udtrykker tilfredshed med væksten.

Men det er svært at vurdere lødigheden af disse udsagn, for begge selskaber er ret karrige med fakta om forbrug og indtjening på området.

Hysteri uden grund

Mens vi venter på detaljerne, må vi konstatere, at grundtesen bag det 3G-hysteri, der greb den europæiske telebranche omkring år 2000 – at 3G vil forandre den mobile kommunikation fundamentalt – fortsat ikke er bevist, og måske aldrig bliver det.

Et stigende antal teknologier bider 3G i haserne. Der er EDGE, som blandt andet Telia har god succes med. Der er WiFi, hvor selskaberne nærmest falder over hinanden med nye initiativer. Der er konvergensteknologier som UMA, og i løbet af et par år, SIP. Der er kort sagt trængsel på den mobile datafront, og den bliver ikke mindre. Vi tør næsten ikke sige ord som WiMax og 4G højt.

Betyder det så, at Telia med sin konservative tilgang har valgt dydens smalle vej, mens de norske vovehalse bag Sonofon har gjort grundigt i nælderne?

Ikke nødvendigvis – måske er lanceringen et fornuftigt defensivt træk for Sonofon, baseret på en nøgtern analyse af behovet hos selskabets kunder. Men indtil det modsatte er bevist, synes Telias 3G-strategi – at sidde på hænderne og vente på, at de andre taber penge – at give mest mening.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere