It-chefen forstår forretningen bedre, end direktionen forstår de teknologiske muligheder. Godt halvdelen af it-cheferne mener ikke, at deres topledere deltager kompetent i diskussionen af teknologiske og it-mæssige muligheder.
Det viser 2006-udgaven af undersøgelsen ”IT i Praksis”, der kortlægger anvendelsen af informationsteknologi og processerne bag i Danmarks 420 største private og offentlige virksomheder.
Omvendt mener omkring 90 procent af de administrerende direktører, som har deltaget i undersøgelsen, at it-ledelsen forstår virksomhedens forretningsstrategi og er i stand til kompetent at diskutere forretningens situation.
Et pudsigt paradoks
For underdirektør Ejvind Jørgensen hos PLS Rambøll Management, der sammen med interesseorganisationen Dansk IT står bag IT i Praksis, er der tale om mere end et pudsigt paradoks.
- Nu har mantraet i mange år været, at it-cheferne skulle tænke forretningsorienteret. Dette har it-organisationerne i høj grad taget til sig. Til gengæld er det tankevækkende, at it-cheferne ikke oplever kompetent sparring fra deres chefer, siger han.
Ejvind Jørgensen fastslår, at topledelserne anerkender it som afgørende for konkurrenceevnen på et overordnet niveau.
- Men de kan ikke følge med, når det kommer til konkrete diskussioner om it i virksomheden, siger han.
Ejvind Jørgensen mener, at det i nogle virksomheder ser bedre ud på overfladen, end det er reelt.
Derfor er det efter hans opfattelse afgørende nødvendigt for it-ledelsen at gøre ekstra meget ud af at tilrettelægge kommunikation, så det sikres, at budskaberne opfattes rigtigt hele vejen rundt om bordet, når ledelsen diskuterer teknologi.
Skal klædes ordentligt på
- Det er selvfølgelig it-chefens fornemmeste opgave at klæde sin direktion ordentligt på, når det handler om teknologi. Men tallene i dette års IT i Praksis tyder på, at topfolkene i dansk erhvervsliv har behov for at gøre noget ved deres generelle viden om teknologi, siger Ejvind Jørgensen.
Når vidensniveauet om teknologi blandt de danske topchefer bekymrer ham så meget, så er det også fordi, at IT i Praksis hvert år måler, hvor modne danske virksomheder er i de it-strategiske processer.
Det er det krydsfelt, hvor virksomhedernes forretnings- og it-ledelse skal få informationsteknologien til at skabe værdi.
IT i Praksis deler traditionelt denne måling op i tre modenhedstrin.
1) It er ikke strategisk: Fokus er ren teknik.
2) Forretningsmæssig it: Forretning påvirker it – ikke omvendt.
3) It-governance: It og forretning påvirker hinanden gensidigt.
Flest på trin 2
I 2006-udgaven af undersøgelsen svarer 17 procent, at de står på trin 3, 48 procent på trin 2 og 35 procent på det nederste trin 1.
Det anser Ejvind Jørgensen for et stort problem.
- Vi er nødt til at skærpe tonen nu og sige, at det simpelthen ikke længere er seriøst at stå på det nederste trin i målingen af den it-strategiske modenhed, lyder det fra Ejvind Jørgensen.
Han peger på, at den tredjedel af virksomhederne, der fortsat vælger ikke at se it strategisk, udsætter sig for en unødig risiko for ikke hurtigt nok at kunne omstille sig ved større ændringer af markeder eller konkurrenceforhold.
Men selv i de virksomheder, der anser it for strategisk, er der problemer, som lægger tilbage til topledelsens teknologiske vidensniveau.
Danske virksomheder mangler ifølge IT i Praksis visioner for it som innovationsværktøj, selv om innovation som begreb prioriteres højt i dansk erhvervsliv.
Læs mere om resultaterne af IT i Praksis i avisen Computerworld på fredag.