Studenterorganisationen Ungdommens Naturvidenskabelige Forening har i denne uge inviteret nysgerrige teenagere til at teste deres talenter inden for udviklingen af computerspil på Aalborg Universitet.
- Vi giver de unge mulighed for at prøve kræfter med professionelle spiludviklingsværktøjer samtidig med, at de får mulighed for at se, om universitetets spiluddannelse er den rigtige vej for dem, siger Jasper K. Juhl.
Han er en af de studerende bag sommerskolen Future Week og har selv læst fire år på Aalborg Universitets datalogistudie før den videre uddannelse nu har bragt ham til England.
Udvikler interaktion
De 50 deltagere på sommerkurset i spiludvikling skal i løbet af ugen i Aalborg på seks hold udvikle spil, der i år har som kriterium, at brugernes interaktion skal ske via webkameraer frem for eksempelvis tastatur.
- Der satses i øjeblikket enormt på udviklingen af interaktionen i computerspil, og det har vi valgt også at sætte fokus på, siger Jasper K. Juhl.
Han nævner, at et af holdene eksempelvis er gået i gang med at udvikle en flysimulator, der skal styres ved at ændre på positionen af et stykke pap foran webkameraet.
De færdige spilprojekter bedømmes på fredag af en dommerkomité, der blandt andet består af Thomas Howalt fra det danske udviklingsselskab IO Interactive, som står bag spilsuccesen Hitman.
Også Lars Kroll Kristensen fra det danske spiludviklingsfirmaet Runestone sidder i dommerpanelet.
Det er andet år i træk, at træningslejen Future Week afholdes.
Flere end 75 it-interesserede unge har søgt om optagelse, og af dem har 50 fået plads som enten konceptudvikling, spilprogrammører eller 2D- og 3D-udviklere.
Undervisningen forestås primært at studerende ved datalogi- og spilprogrammøruddannelsen på Aalborg Universitet.