Boston: CRM-softwaren fra Microsoft bliver det tredje produkt fra verdens største softwareleverandør i den Live-strategi, som blev præsenteret tidligere på året.
Tjenesten skal fungere som et webbaseret alternativ til den installerede klient.
Ved denne uges partnerkonference i Boston annoncerede CEO Steve Ballmer, at Dynamics CRM nu går Live – i første omgang dog kun for mindre virksomheder med otte til ti brugere i Nordamerika og først i andet kvartal 2007.
Så begrebet annoncering var nok en marketing-stramning af Steve Ballmers budskab.
Høj signalværdi
Men til gengæld var signalværdien høj for de mere end 10.000 deltagere, der i øjeblikket repræsenterer 7.000 af Microsofts nøglepartnere, som har valgt at bruge tid og penge på, at netværke og få inspiration til salget af Microsofts produkter under partnerkonferencen.
For hvor offentliggørelsen af Live-strategien som Microsofts svar på konkurrencen fra den nye Web 2.0-verdens softwarestjerner generelt og Google specielt har beroliget nogle investorer, så har Microsofts partnermiljø ventet på et klart udspil om deres rolle.
- Der kommer ikke til at ske noget markant i modellen for vores samarbejde de næste par år, sagde Steve Ballmer til de mange partnere, der har gjort succesen for deres
forretning afhængig af Microsoft.
Der vil komme ændringer
- Men der kommer til at ske ændringer. Så vær klar. For jeg mener, at der er store muligheder for jer som partnere i Live-modellen. Hosting, salg af løsninger samt integration og udvikling af nye online online applikationer er bare nogle af mulighederne, sagde han.
Men ændringer er uundgåelige, understregede han.
Derfor har Microsoft oprettet Live Partner Advisory Council, hvor partnersamarbejdet i fremtidens onlinemiljø skal udformes.
Og Steve Ballmer inviterede alle partnere til at deltage i den diskussion.
I et andet hjørne af udviklingen mod øget anvendelse af internettet som distributionskanal lyser danske Sitecore op på partnerkonferencen i Boston.
Sitecore har købt sig til rollen som Guld-sponsor og dermed markant synlighed ved det store arrangement.
Lancerer eget partnerprogram
Sitecore, der leverer .Net-baseret software til content management og portaler bruger konferencen til selv at lancere et partnerprogram i USA.
Det lille danske softwarehus satser markant på at udnytte sin .Net og XML kompetencer på det amerikanske marked.