Mens mobilproducenter og operatører er i fuld gang med at implementere det, de mener er fremtidens telefoni, UMA (Unlicensed Mobile Access), råber teleanalytiker John Strand nu vagt i gevær.
- Der er en meget stor risiko for, at UMA bliver et kæmpe flop, og at teknologien når at blive overhalet af udviklingen på teleområdet, siger han.
Telia er ellers snart klar med Danmarks første UMA-tjeneste, hvor man med én og samme telefon kan ringe på mobilnettet, når man er ude, og bruge den som IP-telefon, når man er hjemme.
Med teknologien bliver man koblet på et trådløst IP-netværk derhjemme og automatisk ført over på mobilnettet, når man ikke er i det trådløse netværks rækkevidde.
Tvivler på fordelene
Men John Strand mener, at tiden er løbet fra det koncept.
- UMA blev udviklet, dengang mobiltelefoni var dyrt, og dengang var konceptet, at man kunne tilbyde folk billigere mobiltelefoni, når de var hjemme. I den mellemliggende periode er der bare sket det, at prisen på mobiltelefoni er styrtdykket med selskaber som Tellmore og CBB i spidsen, forklarer han.
- Set fra kundens side, så er der ingen fordele ved at købe UMA. Jeg har meget svært ved at se business casen. Jeg tror for eksempel ikke, at kunden er villig til at betale 500 kroner mere for en telefon, fordi den understøtter UMA. Og da slet ikke, når man i forvejen kan tale så billigt i mobiltelefon, siger John Strand.
Han peger på, at der også er en række teknologiske problemer ved UMA i dag.
- UMA over bluetooth fungerer ikke ordentligt, fordi der er problemer med batteri-levetiden, og antallet af terminaler er begrænset til otte forskellige, der samtidig er ca. 500 kroner dyre end almindelige mobiltelefoner, lyder begrundelserne fra John Strand.
UMA på vej til Danmark
Telia har gennem foråret testet UMA-systemet herhjemme, hvor en række familier er blevet udstyret med teknologien. Selskabet sigter efter at udfordre TDC's fastnet-tjeneste direkte med ordningen.
Telia tester UMA-baserede telefoner fra Motorola, Samsung og Nokia, som kan anvendes på netværket.
Men teleanalytiker John Stand mener, at forsøgene meget vel kan ende i et kæmpe flop.
- UMA er opfundet i en tid, hvor televerdenen så anderledes ud. De leverandører, som forsøger at sælge det her til operatørerne i øjeblikket, de sælger teknologi – og de glemmer at forholde sig til, hvordan telemarkedet ser ud nu, siger han.