Googles lancering af danske vejkort i søgegigantens populære korttjeneste får ikke danske Krak til at ryste på tegnetrekanten.
Krak tjener i dag millioner af kroner på at levere kortdata til ejendomsmægleres hjemmesider, og selskabet mener ikke, at leverandøren af kortdata til Google kan levere en kvalitet, som vil få kunderne til at skifte over.
Google lancerede korttjenesten Google Maps for næsten et år siden, men har først nu introduceret detaljerede vejkort for Danmark og resten af Europa baseret på data fra selskabet Teleatlas.
Mange fejl
- Selvom Google har pæne kort, så skal der helt præcise kortdata til, hvis folk skal fra a til b. Teleatlas har notorisk en del fejl, for selskabet har hele Europa som marked, siger markedschef Lars Runov fra Krak.
Krak lancerede selv for få uger siden luftfotos i samarbejde med Cowi, og det har allerede givet en halv million klik.
Trafikken var mandag så voldsom, at Kraks server gik ned.
Med danskernes kendskab til Krak frygter Lars Runov derfor ikke, at brugerne skal flygte til Googles korttjenester.
Google er ikke i folks bevidsthed
- Vi laver jævnligt markedsundersøgelser, og lige nu er Google slet ikke i folks bevidsthed som kortleverandør på markedet. Det kan være, at det kommer, men der skal noget til for at ryste et navn som Krak af markedet, mener han.
Lars Runov ser i første gang Googles indtog på kortmarkedet som en gimmick fra søgegiganten, der først og fremmest vil øge sin trafikmængde.
Samtidig erkender han dog, at man hos Krak har lagt mærke til Googles avancerede brugergrænseflade.
Ved hjælp af teknologien Ajax kan man bruge Googles korttjeneste uden hele tiden at skulle genindlæse siden som hos Krak.
- Det er klart, at brugerne bliver bevidste om, at de skal sidde og vente på næste zoom-niveau i takt med, at der kommer nye konkurrenter og ny teknologi. Så det er noget, vi kigger på, siger Lars Runov.
Krak.dk er ifølge Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) Danmarks tredje mest besøgte website med op mod en million unikke besøgende ugentligt.