Da Muhammed-krisen var på sit højeste omkring ambassade-afbrændingerne, modtog Udenrigsministeriet op mod tre millioner mails i løbet af kun to uger.
Da mailboksen glødede allermest, havnede op imod 700 mails i indbakken i minuttet, fortæller Lars D. Nielsen som er it-chef i Udenrigsministeriet.
Den enorme strøm af information satte ministeriets it-system under stærkt pres. Alligevel holdt det til presset og fungerede i hele perioden.
Men det skete ikke af sig selv. For at håndtere mailstrømmen opsatte afdelingen nemlig filtre, som sorterede i de tre millioner e-mails.
Mange kom i karantæne og blev først derefter ekspederet videre i systemet.
Spam og DoS
- Der var mange forsøg på denial of service, hvor mailene kom fra samme afsender, eller hvor det var den samme tekst, som blev sendt igen og igen, siger Lars D. Nielsen.
For at bevare systemets stabilitet var det derfor vigtigt at dæmme op for informationsstrømmen og sortere i de mange mails.
- Hvis disse e-mails kommer helt ind i systemet, er det klart, at vores system ville blive utroligt langsomt, siger Lars D. Nielsen.
Kriterierne var at lokalisere, hvilke e-mail, der blev sendt fra samme sted eller på samme tidspunkt. Eksempelvis kunne afdelingen se, at rigtig mange e-mail var sendt som et led i en kampagne, og som ud fra kendetegn kunne identificeres.
Filtrerede mail
It-afdelingen brugte også søgeord til at sortere de mange mails.
- Men det nyttede jo ikke at sortere alle mails med ordet Muhammed fra, eftersom mange vigtige meddelelser fra eksempelvis ambassader eller danskere i udlandet måske også indeholdt dette ord, siger Lars D. Nielsen.
Derfor skete filtreringen i stedet ved at sortere på bestemte sammensætninger af ord.
Samtidig kom rigtig mange e-mail fra almindeligt brugte mailsystemer som Yahoo og Hotmail, hvilket yderligere problematiserede sorteringen. Alle mails fra disse systemer kunne ikke bare blokeres, eftersom der også kom seriøse henvendelser fra disse adresser.
- Nogen af dem måske fra danskere i udlandet, som skulle bruge borgerservice, siger Lars D. Nielsen.
Forberedelse er vigtigt
Herefter sendte it-afdelingen alle de sorterede e-mails, som kunne behandles, videre i systemet. De er nu alle journaliseret i Udenrigsministeriets Dokumentations-afdeling.
Selvom it-systemet altså holdt til mailpresset under krisen, har Udenrigsministeriets it-afdeling alligevel lært nogen ting.
For eksempel at det er vigtigt, at medarbejdere som arbejdere på sweepere og firewalls har hurtig direkte adgang til systemerne.
- Døgnvagt er fint nok, men hvis medarbejderen kan tilgå systemet udefra sparer det tid, siger Lars D. Nielsen.
Til andre it-ansvarlige har han følgende råd:
- Vær opmærksom på, at sådan noget her kan ske. Det er vigtigt at have tænkt forløbet igennem og have en plan for at undgå eksempelvis denial of service. Og så er det også vigtigt, at kunne reagere hurtigt, inden skaden bliver for stor.