Den Digitale Taskforce har fokus på ledelse af digitaliseringsprojekter.
Behovet er stort, siger Marianne Quick, der er projektmedarbejder i Den Digitale Taskforce.
– Vi fandt ud af, at projektledelse var svært for mange i den offentlige sektor. Det var helt elementære og konkrete projektledelses-redskaber, der blev efterspurgt, for eksempel projektstyring, hvordan man laver business cases og udmønter en strategi i praksis, siger hun.
Den Digitale Taskforce har fokus på topledelsens rolle, fordi det er afgørende, at topledelsen – hele tiden – formidler budskabet om, hvorfor digitalisering og it-projekterne er vigtige, og hvad man konkret får ud af det.
– Det, som topledelsen iværksætter, skal være forretningsmæssigt velbegrundet. Det skal være meget tydeligt, at der er en økonomisk eller effektivitetsmæssig årsag til at sætte projekter i gang, og det er svært for mange at se, hvordan det gøres konkret, siger Marianne Quick.
Hun fortæller, at kun 44 procent af alle myndigheder, der har været igennem digitaliseringsprojekter, har høstet gevinst af det, for eksempel i form af frigivne ressourcer eller administrative lettelser.
– Det tal er for lavt, fordi den helt grundlæggende årsag til at gå i gang med digitaliseringsprojekter er, at de skal give gevinst, siger Marianne Quick.
Den Digitale Taskforce har afholdt en række inspirationsmøder landet over om ledelse af digitaliseringsprojekter i august og september.
Denne artikel stammer fra seneste nummer af magasinet Computerworld eGov. Der er artikler om digital ledelse i hvert eneste nummer af magasinet.