Yahoo og Microsoft er konkurrenter på portal- og søgemaskinemarkedet, men det har ikke forhindret de to selskaber i at indgå en alliance, der skal styrke de to over for fælles konkurrenter som Google og AOL.
Fra foråret 2006 vil de to selskabers 275 millioner brugere af chatprogrammerne Yahoo Messenger og MSN Messenger blive samlet i et fælles netværk.
De to selskaber vil gøre de to kontaktnetværk i stand til at tale sammen, så brugerne vil kunne se hinanden online og sende beskeder på tværs af netværkene.
Våbnene skal i stedet for indbyrdes konkurrence vendes mod internetudbyderen AOL, som med beskedtjenesterne AIM og ICQ sidder på størstedelen af markedet.
I første omgang vil samarbejdet være begrænset til de mest basale funktioner som udveksling af beskeder, kontaktpersoner og samtale med lyd.
Avancerede funktioner som fildeling og spil må foreløbig vente.
De to selskaber håber, at samarbejdet vil give deres respektive tjenester et tiltrængt rygstød i kraft af det store antal brugere, som har efterspurgt interoperabilitet mellem beskedtjenester.
- Det her kan være en af de gange, hvor én plus én giver tre. Vi er begejstrede for at kunne løfte sløret for noget, som vi ved, at vores brugere vil blive henrykte for, siger Blake Irving, chef for MSN Communication Services.
Ud over at stå stærkere mod AOL får Yahoo og Microsoft også hver især et større forspring til rivalen Google, som for nylig har introduceret sin egen beskedtjeneste baseret på open source-projektet Jabber.
Google er ikke kun en konkurrent for Yahoo og Microsoft inden for søgemaskinefunktioner, men også på e-mail, hvor Googles Gmail er en direkte udfordring Microsofts Hotmail.
Med samarbejdet vil Yahoo og Microsoft også kunne etablere sig stærkere på annoncemarkedet for reklame i beskedtjenester.